Πέμπτη, 14 Απριλίου 2011

Από την Απολογία του Νίκου Μπελογιάννη


Το παρακάτω κείμενο αναφέρεται στην απολογία του Νίκου Μπελογιάννη στο Στρατοδικίο. Είναι απόσπασμα από την Εντολή της Διδώς Σωτηρίου.

Εννιά του Νοέμβρη του 1952. Περασμένα μεσάνυχτα και το Στρατοδικείο δεν αποφασίζει ακόμα να καλέσει τον Μπελογιάννη ν' απολογηθεί. Θέλουν να κουραστεί και να σκορπίσει ο κόσμος που απ' τις τρεις τ' απόγεμα κατακλύζει τις αίθουσες, τους διαδρόμους και τους γύρω από το Αρσάκειο δρόμους. Να κουραστεί κι ο ίδιος ο κατηγορούμενος. Από τί πάστα είναι αυτός ο διάβολος; Δέκα μήνες στον τάφο της απομόνωσης και τώρα συνέχεια εδώ τρεις βδομάδες. Τα μάτια του κόσμου κλείνουν απ' την ξαγρύπνια, τα πόδια λυγίζουν απ' την ορθοστασία μα η ψυχή μένει όρθια παρέα με τον Νίκο Μπελογιάννη. Κι όταν στις δύο απ' τα μεσάνυχτα τον καλούν ν' απολογηθεί χτυπούν τα τηλέφωνα της Αθήνας κι οι άνθρωποι σηκώνονται απ' τα κρεβάτια τους σαν από χρέος κι οι γριούλες γονατίζουν μπρος στα εικονίσματα και παρακαλούν το δικό τους Θεό να σώσει το παλικάρι.

Αγρυπνά η πρωτεύουσα, αγρυπνά η Ελλάδα. Οι προοδευτικοί άνθρωποι όλης της γης ριγούν. Κείνη την κρίσιμη στιγμή του ψυχρού πολέμου, η μοίρα του άγνωστου ως χθες Έλληνα αγωνιστή, δένεται με την μοίρα όλων των λαων που αντιστέκονται στη βουλιμία του ιμπεριαλισμού. Γίνεται παγκόσμιο σύμβολο το όνομα του Μπελογιάννη, από την Κορέα και το Βιέτ-Ναμ, ίσαμε τα Βαλκάνια.
Με το λαό μας και τους λαούς αυτούς μιλά ο Νίκος. Δεν απολογείται στις σβησμένες στρατιωτικές φιγούρες που τις στήσαν εκεί στις καρέκλες των δικαστών με έτοιμη την απόφαση στην τσέπη τους.
-Μερικοί συγκατηγορούμενοι, αρχίζει ο Μπελογιάννης, εκφράσανε την απορία τους γιατί βρέθηκαν εδώ. Εγώ δεν απορώ. Με φέραν εδώ γιατί είμαι μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ. Την πολιτική της ειρηνεύσεως δικάζουν στο πρόσωπό μου. Τα όσα θα πω δεν έχουν θέση απολογίας.
>>Μας σύρανε ως εδώ με βάση έναν αντισυνταγματικό άθλιο νόμο τον 509 που βρίσκεται ο ίδιος υπό κατηγορίαν. Είναι βέβαιο πως όλη αυτή η φασαρία γύρω απ' την σύλληψη και την καταδίκη μας είναι μία σκέτη πολιτική σκοπιμότητα. Όλοι εμείς αν υπογράφαμε μιαν αποκήρυξη των ιδανικών μας θα αθωωνόμασταν και θα γινόμασταν μεμιάς "καλοί" Έλληνες και φιλήσυχοι πολίτες, Εμένα μου πρότειναν και θέσεις...
>>Μα αν ο συμβιβασμός και οι άνομες φιλοδοξίες ήταν ο στόχος μου, δε θα χρειαζόμουν τη μεσολάβηση της Ασφάλειας. Είχα όλες τις δυνατότητες να κάνω οποιαδήποτε καριέρα. Προτίμησα τη σκληρή όλο δοκιμασίες ζωή του κομμουνιστή, τη γεμάτη κινδύνους και στερήσεις. Η ζωή μου είναι άρρηκτα δεμένη με τους αγώνες για την ανεξαρτησία και τη λευτεριά. Όσες φορές βρέθηκα μπροστά σε κίνδυνο -και ήταν αρκετές- ποτέ δεν δίστασα τι να διαλέξω, να ζήσω προδίνοντας τις ιδέες μου ή να πεθάνω πιστός στα ιδανικά και τις πεποιθήσεις μου. Διάλεξα πάντα το δεύτερο. Και δεν νομίζω να πιστεύεται πως σήμερα θ' άλλαζα εκλογή.
>>Μια κι ο λόγος γι' αποκηρύξεις θα 'θελα ν' ανοίξω εδώ μια παρένθεση. Από τη δικτατορία του Μεταξά στη χώρα αυτή εξαναγκάστηκαν να υπογράψουν "δηλώσεις μετανοίας" 120000 Έλληνες πολίτες. Κανείς δεν αμφιβάλλει με τι απειλές και συναλλαγές αποσπάστηκαν. Προκύπτει έτσι ένα σοβαρό κοινωνικό, ένα εθνικό θα έλεγα πρόβλημα. Μια πολιτική παράταξη, η δεξιά, εξαναγκάζει μιαν άλλη παράταξη να αρνιέται τις αρχές της και να συμβιβάζεται. Τέτοια διδάγματα όμως εύκολα γενικεύονται σ' όλες τις παρατάξεις και οι Έλληνες μαθαίνουν να σηκώνουν ψηλά τα χέρια και να αλλαξοπιστούν μπρος σε δοκιμασίες και κινδύνους. Εύχομαι αυτοί που δίνουν τούτα τα μαθήματα να μην εισπράξουν τους καρπούς των κόπων τους, γιατί αυτό θα ήταν ολέθριο για ολόκληρο το έθνος. Στο αντάρτικο είχα συχνά την ευκαίρια να διαπιστώσω τέτοια κρούσματα σε φαντάρους και αξιωματικούς που έπεφταν αιχμάλωτοι>>.
Ένας στρατοδίκης διαμαρτύρεται και γυρνώντας προς τον πρόεδρο φωνάζει έξαλλος:
-Προσβάλλει το σώμα των αξιωματικών!
Ο Μπελογιάννης απαντά με γαλήνη.
-Μη χάνετε την ψυχραιμία σας. Μιλώ καθαρά. Για μένα οι αξιωματικοί και οι φαντάροι που σέβονται τις αρχές τους ήταν άντρες άξιοι κάθε σεβασμού. Δεν εκτιμούσα εκείνους που προσποιόνταν πως ειναι Εαμίτες, Ελασίτες και συμπαθούντες...
Η ώρα είναι περασμένη κι ο Νίκος που νιώθει ξερό το λαρύγγι του ζητάει ένα ποτήρι νερό. Του το αρνιούνται.
-Δεν πειράζει, απαντά και συνεχιζει. Το Κ.Κ.Ε., δε χρειάζεται να ζητήσει να του αναγνωρίσουν τίτλους πατριωτισμού. Τους τίτλους αυτούς τους κέρδισε με το αίμα και με τα όπλα του στην περίοδο της κατοχής.
Π ρ ό ε δ ρ ο ς : (ειρωνικά) - Κυρίως με τα όπλα...
Μ π ε λ ο γ ι ά ν ν η ς : (δίχως να δίνει σημασία). - Πρώτα με το αίμα του στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής, στην Κοκκινιά, στο Κούρνοβο και σ' όλους τους μαρτυρικούς χώρους, όπου οι χιλτερικοί και οι φασίστες εκτελούσαν πατριώτες. Στην αρχή της κατοχής το ένα έβδομο του πληθυσμού μας είχε χαθεί από πείνα. Σωστή γενοκτονία. Το έθνος κινδύνευε. Ήρθε το Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο να σηκώσει τον ετοιμοθ'ανατο λαό μας, να τον ψυχώσει, να του θυμίσει πώς κερδίζεται η ζωή και η λευτεριά. Κι ανέβηκαν οι αντάρτες μας στα βουνά και κατεβήκαν στις πεδιάδες και με το όπλο στο χέρι και μύριες θυσίες άνοιξαν το δρόμο της επιβίωσης και της απελευθέρωσης και συμβάλαμε και μεις οι Έλληνες στην μεγάλη αντιφασιστική νίκη των λαών. Την εποχή εκείνη ο ΕΛΑΣ είχε γίνει ο αληθινός στρατός του έθνους και ο Άγγλος στρατηγός Ουίλσον, αρχιστράτηγος των επιχειρήσεων στην Μεσόγειο, έστελνε στον ΕΛΑΣ θερμά συγχαρητήρια και αναγνώριζε πως "χάρη στις λαμπρές επιχειρήσεις των ανταρτών, η προσοχή του άξονα στράφηκε αλλού και γίναν δυνατές οι συγκεντρώσεις και οι μεταφορές του συμμαχικού στρατού που λάβαινε μέρος στις επιχειρήσεις της Μεσογείου. Η δράση των ανταρτών -τόνιζε ο στρατηγίς Ουίλσον- ανάγκαζε τον Άξονα να δεσμεύει πολύτιμες δυνάμεις στα Βαλκάνια κι έτσι μπορέσαμε ν' αρχίσουμε τις επιχειρήσεις μας στην Σικελία...>>.
Π ρ ό ε δ ρ ο ς : Δεν μας ενδιαφέρουν αυτά. Δε δικάζεσαι για τότε.
Μ π ε λ ο γ ι ά ν ν η ς : -Το κατηγορητήριο μ' εμφανίζει σαν δραπέτη των φυλακών. Δεν λέει όμως γιατί γνώρισα τις φυλακές, τα στρατόπεδα και πώς και πότε απόδρασα. Όταν πατούσαν τα χώματά μας οι Γερμανοί και η... Αυτού Μεγαλειότης ο Βασιλιάς με την κυβέρνηση του εγκαταλείπανε το λαό και τη χώρα στην τύχη τους, αφήσανε κλειδωμένους στις φυλακές, στη διάθεση των καταχτητών εκατοντάδες πολιτικούς κρατούμενους, μαζί κι εμένα. Η απόδραση ήταν μια εθνική επιταγή και η πραγματοποίηση της μια νίκη του λαού. Η χαρά μου ήταν μεγάλη σα βρέθηκα πάνω στα βουνά του Μοριά, φόρεσα την στολή του Αξιωματικού του ΕΛΑΣ κι έδωσα το αίμα μου πολεμώντας για την ανεξαρτησία και τη λευτεριά της πατρίδας μου.
..Στις άνισες και μεγαλειώδεις κείνες μάχες, που άρχιζαν δυο βήματα απ' αυτήν την αίθουσα, από την οδό Σταδίου και Πανεπιστημίου και ξαπλώνονταν σε όλες τις πολιτείες και τα χωριά, τη Ρούμελη, τη Θεσσαλία, τα νησιά μας ως τις ακραίες γωνιές της γης μας, εμπνευστής και καθοδηγητής ήταν το Κ.Κ.Ε. Μα και ό,τι κατά καιρούς κέρδισαν οι εργαζόμενοι της χώρας αυτής τα οφείλουν στην ανυποχώρητη πάλη και τις θυσίες των κομμουνιστών.
Β α ς. Ε π ί τ ρ ο π ο ς : (έξαλλος). -Κύριε Πρόεδρε. Ο κατηγορούμενος παραβαίνει τον νόμο 509. Το Κ.Κ.Ε. ειναι Κόμμα παράνομον και ως εκ τούτου απαγορεύεται εις οποιονδήποτε να διακηρύσσει τας αρχάς του και να επαινεί τας πράξεις του.
Μ π ε λ ο γ ι ά ν ν η ς : (ήρεμα). -Μιλώ ακριβώς πάνω σε ό,τι κατηγορούμαι. Δεν μπορείτε να μου αφαιρέστε το λόγο, μια και κάνατε όλη τούτη τη θεαματική δίκη.
Γίνεται σάλος. Ο Πρόεδρος θυμάται το χυδαίο υβρεολόγιο του κι απειλεί να διακόψει την συνεδρίαση. Οι συνήγοροι διαμαρτύρονται κι ο Μπελογιάννης συνεχίζει:
- Κάναμε λαθη δεν το κρύβω. Μα δεν είναι η παράταξη που μας δικάζει η αναμάρτητη που θα μπορούσε να ρίξει εναντίον μας το λίθο του αναθέματος. Το Κ.Κ.Ε. είχε κάθε δυνατότητα μετά την απελευθέρωση να πάρει την άρχη γιατί η πλειοψηφία του λαού ήταν με το μέρος του. Δεν το έκανε. Έκανε το Λίβανο και τη Γκαζέρτα. Εμπιστεύτηκε τον Παπανδρέου που δεν είχε άλλο σκοπό παρά πώς θα χτυπήσει με όλα τα μέσα το λαϊκό απελευθερωτικό κίνημα. Ήταν λάθος, πρέπει να τ' ομολογήσουμε. Ήρθε μετά ο Δεκέμβρης. Είπαμε μας τον επιβάλανε. Αναγκαστήκαμε να υπογράψουμε την συμφωνία της Βάρκιζας. Ήταν κι αυτό λάθος γιατί με τη συμφώνια αυτή παραδίναμε χειροπόδαρα τους οπαδούς της Αριστεράς στη μανία της τρομοκρατικής πολιτικής της άκρας δεξιάς.
>>Όμως, είναι επίσης βέβαιο πως η συμφωνία της Βάρκιζας μπορούσε ν' ανοίξει το δρόμο σε μια ομαλή δημοκρατική εξέλιξη. Ωστόσο αυτό -εξ αιτίας και των δικών μας αδυναμιών- εξαρτιώταν από την προβληματική καλή θέληση της δεξιάς. Η δεξιά είχε τότε να διαλέξει ανάμεσα σε δυο δρόμους ή ν' αφήσει τη χώρα να πάρει τον ομαλό δημοκρατικό δρόμο και να συγκεντρωθεί το έθνος ολόκληρο στην προσπάθεια του ν' ανοικοδομήσει τη χώρα και να επουλώσει τις πληγές της ή να τραβήξει για ένα μονόπλευρο εμφύλιο πόλεμο χτυπώντας το αντιστασιακό κίνημα. Διάλεξε τον τελευταίο αυτόν δρόμο, αιματοκύλησε την Ελλάδα, τη γέμισε τάφους, ερείπια και δυστυχία. Η δεξιά κι όχι εμείς έκανε δόγμα της τη βία. Μόνο τα επίσημα εντάλματα που εκδώσανε φτάνουν τις 80000. Και δεν μιλώ για το όργιο του αίματος του παρακράτους. Τα ονόματα του Κατσαρέα στην Πελοπόννησο, του Σούρλα στη Θεσσαλία, του Τσαούς Αντών στην Μακεδονία φέρνουν αναμνήσεις φρίκης στον πολυβασανισμένο λαό της υπαίθρου μας.
Π ρ ό ε δ ρ ο ς : (καταγανακτισμένος). - Απομακρύνεσαι από την απολογία σου και πολιτικολογείς.
Μ π ε λ ο γ ι ά ν ν η ς : - Πρέπει να εξηγήσω πώς έγινα ξανά αντάρτης, αφού γι' αυτό κατηγορούμαι. Ο εμφύλιος πόλεμος δεν είναι μόνο ένα λάθος. Είναι ένα έγκλημα της δεξιάς, εμπνευσμένο, καθοδηγημένο και πληρωμένο από επίσημους και ανεπίσημους εξωελληνικούς "συμμαχικούς" παράγοντες που είχαν κάθε συμφέρον να συντριβεί το περήφανο αντιστασιακό κίνημα του ελληνικού λαού. Το κίνημα αυτό ήταν το μόνο ικανό να διαφεντέψει τη χώρα και να εμποδίσει τους νεοαποικιοκράτες να λιανίσουν την ανεξαρτησία και την οικονομία μας, να μεταβάλουν την Ελλάδα σε ξέφραγκο αμπέλι ξένων συμφερόντων. Όμως το ΕΑΜ που έπρεπε να συντριβεί ήταν τα τρία τέταρτα του πληθυσμού! Χρειάζονταν φωτια και σίδερο, αίμα, διωγμοί, μαζικό ξεθεμέλιωμα πληθυσμών. Οι πατριώτες που ονειρεύτηκαν να οικοδομήσουν έναν ειρηνικό, μεταπελευθερωτικό κόσμο, γέμισαν φυλακές, εξορίες και τάφους, κι άλλοι πήραν ξανά τα βουνά σαν αγρίμια για ν' αμυνθούν. Αυτής της πολιτικής έργο είναι το δεύτερο αντάρτικο.
>>Δεν τον θελήσαμε εμείς τον πόλεμο. Στη βία, αντιτάξαμε βία. Δεν ήταν δυνατόν, βέβαια, να πούμε: "Σφάξε με αγά μου ν' αγιάσω". Κι αν μπορέσαμε να κρατάσουμε όσο κρατήσαμε και ν' αντιμετωπίσουμε τόσες και τέτοιες δυσκολίες αυτό είναι γιατί η πολιτική μας στηρίζονταν στο λαό. Στο τέλος ηττηθήκαμε. Δεν ήταν ήττα στρατηγική αφού το μεγαλύτερο μέρος των δυνάμεών μας δεν καταστράφηκε. Από κείνη τη στιγμή όμως το ΚΚΕ αποφάσισε v' αφιερώσει όλες τις δυνάμεις του στους ειρηνικούς, οικονομικούς και πολιτικούς αγώνες του λαού για την δημοκρατική αναγέννηση της χώρας. Εκεί ρίξαμε το κέντρον βάρους της δουλειάς μας. Και πάλι δύο δρόμοι άνοιγαν για την Ελλάδα. Ή ένας μονόπλευρος εμφύλιος πόλεμος από την Δεξιά με Έκτακτα Στρατοδικεία, συλλήψεις, φυλακίσεις, εκτελέσεις ή η ειρήνευση, η νομιμότητα του Κ.Κ.Ε., η γενική αμνηστία, η επιστροφή των προσφύγων και των παιδιών που αναγκάστηκαν να καταφύγουν στις Λαϊκές Δημοκρατίες. Δυστυχώς κι αυτή τη φορά την εκλογή την είχε στα χέρια της η δεξιά και οι ξένοι σύμβουλοί της. Και δυστυχώς για την Ελλάδα ακολούθησαν ξανά το δρόμο του μονόπλευρου εμφύλιου πολέμου, τη βία, τον τρόμο, το σκοταδισμό, την καλλιέργεια του μίσους.
Π ρ ο έ δ ρ ο ς : Συντόμευε και μίλησε ατομικά για τις κατηγορίες που σε βαραίνουν.
Ο Μπελογιάννης ατενίζει μ' ένα εξουθενωτικό ειρωνικό χαμόγελο τον πρόεδρο.
-Περνώ στο πολυθρύλητο Μακεδονικό που τόση καπηλεία το συνόδευσε κι έγινε αιτία να σταλούν στο εκτελεστικό εκατοντάδες αγωνιστές. Η Μακεδονία έχει περίπου ενάμισυ εκατομμύριο πληθυσμό και ο πληθυσμός αυτός είναι ελληνικός, εκτός από ένα μικρό ποσοστό που είναι Σλαβομακεδόνες. Κανείς από μας δεν ζήτησε την αυτονόμηση της Μακεδονίας. Το ΚΚΕ στην 5η Ολομέλεια δεν μιλάει για αυτονόμηση της Μακεδονίας. Λέει πως όταν στην Ελλάδα εγκαθιδρυθεί Λαϊκή Δημοκρατία ο σλαβομακεδονικός πληθυσμός θα μπορεί να ρυθμίσει την τύχη του. Αυτή την έννοια είχε η απόφαση που πάρθηκε στην 5η Ολομέλεια. Ίσως δεν χρειάζοταν καν να γίνει τέτοιος λόγος μια και ξέρουμε πως οι αντίπαλοι μας περιμένουν τι θα πούμε, για να το διαστρεβλώσουνε και να 'χουν μια δικαιολογία να εντείνουν τη βία και την τρομοκρατία. Εξάλλου το ΚΚΕ με τις αποφάσεις της 6ης Ολομέλειας ξαναγύρισε στην παλιά θέση του "για ισότιμη μεταχείριση όλων των πληθυσμών". Το θέμα των ελληνικών διεκδικήσεων δεν μπορεί κανείς να το θίγει επιπόλαια. Κι ωστόσο γίνονται μερικά παράξενα πράγματα, που γεννούν ερωτήματα. Πότε θυμόμαστε και πότε ξεχνάμε τις διεκδικήσεις μας; Όσο υπήρχε πχ Μουσολίνι κανείς δε διεκδικούσε τα Δωδεκάννησα. Όσο ήμασταν κάτω από την "προστασία" της Αγγλίας το Κυπριακό ήταν ανύπαρκτο θέμα για το επίσημο κράτος. Ούτε καν γίνονταν λόγος για την Βόρειο Ήπειρο την εποχή που η Αλβανία ήταν κάτω από την "προστασία" της Ιταλίας. Θυμηθήκαμε τη Βόρειο Ήπειρο μετά το 1945. Γιατί; Η ξενόδουλη ολιγαρχία προσποιείται την εύθικτη στα εθνικά θέματα, ενώ ποτέ, μα ποτέ δεν πόνεσε και δεν αγάπησε τούτη την αιματοποτισμένη τραχιά γη και τον αδούλωτο λαό της.
>>Ας έρθουμε τώρα και στην τόσο διατυμπανισμένη κατηγορία πως το ΚΚΕ είναι Κόμμα ξενοκίνητο. Πάει πολύ μα την αλήθεια να μιλούν για σκοινί στο σπίτι του κρεμασμένου. Όλος ο κόσμος ξέρει το ρόλο που παίζουν οι Αμερικάνοι στη χώρα μας, τις κρυφές και φανερές επαφές τους με τα αστικά Κόμματα, τις ανοιχτές επεμβάσεις τους στα εσωτερικά μας, την επιδεικτική και επικίνδυνη καταπάτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και την ανεξαρτησίας της χώρας μας. Ακόμα κι εδώ σ' αυτην την αίθουσα ακούσαμε για το ρόλο που διαδραμάτισαν οι αμερικάνοι στις ανακρίσεις της Ελληνικής Ασφαλείας!
>>Όργανα των ξένων, δεν γίνονται οι κομμουνιστές. Ο Κομμουνισμός είναι ένα πανανθρώπινο κίνημα. Τα ιδεώδη του συγκλονίζουν τις καρδιές όλων των προοδευτικών ανθρώπων της γης. Μια χούφτα ξεκίνησαν στην εποχή του Μαρξ, έφτασαν σήμερα τα 800 εκατομμύρια και αύριο θ' απλωθούν σ' ολόκληρο τον πλανήτη. Πώς είναι δυνατόν τέτοιο μεγαλειώδες κίνημα να δημιουργηθεί από όργανα των ξένων; Ποιος πράκτορας των ξένων θα δινε τη ζωή του τόσο ανυστερόβουλα όπως τη δίνουν χιλιάδες κομμουνιστές; Οι θυσίες τους μόνο με των πρώτων Χριστιανών μπορεί να συγκριθούν. Και οι Χριστιανοί που μαρτυρούσαν και πέθαναν είχαν την ελπίδα να κερδίσουν την βασιλεία των ουρανών, ενώ οι κομμουνιστές δίνουν την ζωή τους δίχως να περιμένουν τίποτα για τον εαυτό τους. Χαρίζουνε τη ζωή τους για ν' ανατείλει ένα ευτυχισμένο αύριο που οι ίδιοι δεν θα ζήσουν. Ποιος πράκτορας των ξένων θα δινε τη ζωή του για μια τόσο μεγάλη υπόθεση;
Π ρ ό ε δ ρ ο ς : -Τελείωνε, φτάνει!
Μ π ε λ ο γ ι ά ν ν η ς : -Πρέπει να πω και δυο λόγια και για το χορό των εκατομμύριων του ΚΚΕ που τόσος θόρυβος έγινε στον τύπο. Είμαστε ένα μεγάλο Κόμμα, έχουμε έξοδα, όπως όλα τα άλλα κόμματα. Τα άλλα κόμματα είναι πασίγνωστο τι τεράστια ποσά ξοδεύουν στις εκλογικές τους καμπάνιες. Κανείς δε ρωτάει για τις πηγές του χρηματισμού τους. Οι δικές μας πηγές δεν είναι ούτε ύποπτες, ούτε παράνομες. Μας ενισχύει ο λαός κι όχι οι Μποδοσάκηδες και οι Δενδρινέληδες... Όλα σχεδόν τα Κόμματα κάνουν εράνους στο εξωτερικό. Γιατί όχι εμείς; Έχουμε 80000 πρόσφυγες που δουλεύουν στις Λαϊκές Δημοκρατίες. Μιας μέρας μεροκάματα να διαθέσουν φτάνει για να μαζευτούν 4000 χρυσές λίρες. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί πως η πηγή αυτή δεν είναι καθαρή και έντιμη;
..Οι συκοφαντίες, οι δολοπλοκίες, η βία σ' όλες τις επαχθείς μορφές της, τα Στρατοδικεία και τα εκτελεστικά αποσπάσματα δεν είναι ικανά να εξοντώσουν ένα Κόμμα που έχει τις ρίζες του βαθιά μέσα στα σπλάχνα του λαού κι αυτόν υπηρετεί. Τί θέλει σήμερα ο λαός; Τί άλλο από ειρήνευση. Οχτακόσιες χιλιάδες ψηφοφόροι την πολιτική της ειρήνευσης ψήφισαν. Στο πρόσωπό μας δικάζετε αυτήν την ειρηνευτική πολιτική. Τα Στρατοδικεία σας είναι δικαστήρια σκοπιμότητας και έχουν έτοιμες εκ των προτέρων τις αποφάσεις. Δε ζητώ την επιείκειά σας. Θα δεχτώ στωικά και περήφανα την καταδίκη μου και θ' αντιμετωπίσω με θάρρος το εκτελεστικό απόσπασμα. Τίποτ' άλλο δεν έχω να προσθέσω.
Π ρ ό ε δ ρ ο ς : -Έχω εγώ να προσθέσω. Οι λογαριασμοί μου μαζί σου δεν τελειώνουν εδώ. Η απόφαση που θα βγάλει το δικαστήριο της "σκοπιμότητας" θα είναι μάθημα για κείνους που προσπάθησαν να σε προστατέψουν όσο ψηλά κι αν βρίσκονται!
Ήταν τέτοια η μαγεία της επαφής του κόσμου με τον Μπελογιάννη που τα γεμάτα εμπάθεια λόγια του προέδρου πέρασαν σχεδόν απαρατήρητα κι ας κλείναν τέτοια απειλή. Η Έλλη κρατάει στο χέρι ένα μεγάλο άλικο γαρίφαλο. Καθώς πηγαίνει να καθήσει ο Νίκος του το δίνει. Εκείνος το παίρνει, το κρατά κοντά στα διψασμένα χείλη του και χαμογελά. Τα χαρακτηριστικά του δεν ειναι πια τραχιά, σαν χαραγμένα σ' αιχμηρό μπρούτζο. Η θωριά του ξανάγινε απαλή, στοχαστική. Χαμογελά σε κείνην και στο αύριο της απαντοχής που γι' αυτό προσφέρει απλά τη ζωή και τα νιάτα του.
Τα φλας των φωτορεπόρτερς τσακώνουν αυτό το ωραίο χαμόγελο και την επόμενη μια φωτογραφία εκπληκτική εμφανίζεται στις εφημερίδες και ταξιδεύει στο εξωτερικό. Το παλικάρι με το χαμόγελο και το γαρίφαλο θα συγκινήσει εκατομμύρια ανθρώπους σ' όλα τα πέρατα της γης. Και τα μολύβια του καλλιτέχνη που έφτιαξε την "Γκουέρνικα" θα τον αποθανατίσουν.
"Σώστε απο τα νύχια του φασισμού το παλικάρι με το χαμόγελο και το γαρίφαλο".
"Μη δολοφονείτε το περιστέρι της ειρήνης".
Η δίκη αυτή έφερε εντελώς αντίθετο αποτέλεσμα από κείνο που προσδοκούσαν οι οργανωτές της. Αναθάρρησε ο κόσμος, σηκώθηκε στο πόδι η φιλειρηνική ανθρωπότητα. "Όποιος παλεύει για τον Μπελογιάννη, παλεύει για την ειρήνη".

Αποσπάσματα της Απολογίας του Νίκου Πλουμπίδη


Στη δίκη ο Πλουμπίδης κατά τη διάρκεια της απολογίας του ανέφερε τα εξής για την υπόθεσή του και γι' αυτή του Μπελογιάννη (αποσπάσματα από τα Επίσημα Πρακτικά του Υπουργείου Τύπου και Πληροφοριών της 30ής Ιουλίου 1953).

Ν. ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι Στρατοδίκες, πρώτα απ' όλα πρέπει να τοποθετήσομε την δικαζομένη υπόθεσι στα σωστά της πλαίσια. Η υπόθεσις που δικάζεται, δεν είναι υπόθεσις κοινή. Δεν είναι υπόθεσις κατασκοπείας αλλά είναι υπόθεσις πολιτική. Είναι υπόθεσις ιδεολογική. Δεν δικάζετε τον Πλουμπίδη σαν δράστη του άλφα ή του βήτα εγκλήματος, αλλά τον δικάζετε σαν κομμουνιστή ηγέτη. Δεν δικάζετε τους ερήμην δικαζομένους Ζαχαριάδην, Ιωαννίδου, Μπαρτζώταν, Βλαντάν, Ρούσσον και λοιπούς σαν δράστας εγκλημάτων αλλά σαν ηγεσία του K.K.E. Χαρακτηριστικό του πολιτικού καί ιδεολογικού περιεχομένου της δίκης είναι η διχογνωμία εάν πρέπει να γίνη η δίκη αυτή ή όχι.
Υπήρξαν δύο απόψεις. Η μία ήτο ότι είναι συμφερώτερον να μη γίνη η δίκη αλλά να συνεχίζεται η κατάστασις της συγχύσεως και του διχασμού των κομμουνιστών αν ο Πλουμπίδης είναι προδότης ή όχι. Και ακόμα να μη γίνη η δίκη γιατί με την δίκη αυτή θα δοθή η ευκαιρία εις τον κομμουνισμόν να διεξαγάγη εκστρατείαν προπαγάνδας. H δευτέρα άποψις ήτο ότι πρέπει να γίνη η δίκη γιατί ο Πλουμπίδης από ψευτοφιλότιμο ή θα αναγκασθή να προβή σε αποκαλύψεις, οπότε θα έχωμε συμφέρον, ή αν δεν αποκαλύψη θα αναλάβη τις ευθύνες οπότε θα αντιμετωπίση το εκτελεστικόν Απόσπασμα και οι ερήμην δικαζόμενοι θα καταδικασθούν εις θάνατον έτσι που μετά την νομιμοποίησι του κόμματος που θα επακολουθήση την ειρήνευσιν του κόσμου να μη μπορούν να έλθουν στην Ελλάδα και το Κόμμα να αποκεφαλισθή.
H δίκη ωρίσθη. Κατά την προετοιμασίαν της δίκης οι αντικομμουνιστικοί κύκλοί και οι εχθροί του λαού προσπάθησαν με κάθε μέσον να δυσφημήσουν το K.K.E. και τους ηγέτας του. Έφθασαν στο σημείο να δημοσιεύουν εις εφημερίδα ψεύτικες δηλώσεις μου, προς δήθεν ανώτερο αξιωματικό της στρατιωτικής δικαιοσύνης, που αποδεικνύουν ότι ο Πλουμπίδης είναι αποστάτης, είναι προδότης στις τάξεις του Κόμματος, ότι οι κομμουνιστές ηγέτες είναι δολοφόνοι και ότι το K.K.Ε. είναι κόμμα ύπουλο με σκοπούς ανομολόγητους. Φοβούνται τις αποκαλύψεις του προδότου και αποφάσισαν την δολοφονία του. Ακόμη εδημοσίευσαν ψεύτικη και φανταστική συνέντευξί μου σε απογευματινή εφημερίδα για να παρουσιάσουν τον προδότη Πλουμπίδη στρεφόμενον εναντίον του Ζαχαριάδη, δηλ. του αρχηγού του Κόμματός μας.
Αλλά και κατά την διαδικασίαν, Κύριοι, τινές των αστυνομικών προσπάθησαν να ηρωοποιήσουν τον Πλουμπίδην, να τον παρουσιάσουν μέντορα, μορφωμένο κ.λπ. Είναι τυχαίο αυτό; Οχι, είναι πολιτικό ζήτημα. Αυτό έγινε -κατά την γνώμην μου- για τον λόγο ότι, αν ο Πλουμπίδης θιγόμενος από την συνεχιζομένην πολιτική εναντίον του από το Κόμμα, μπορεί να προβή εις αποκαλύψεις. Ακόμα ο κ. Πανόπουλος στην απάντησή του στην επιστολή μου για τον Μπελογιάννη με απεκάλεσε ιδεολόγο κομμουνιστή, υπερήφανο τίμιο κ.λπ. Στην χθεσινή κατάθεσή του, όταν ηρωτήθη αν είναι -από τον συνήγορό μου- ο Πλουμπίδης ιδεολόγος, ο κ. Πανόπουλος που τότε είπε τον Πλουμπίδη ιδεολόγο διότι ήθελε να αφήση την εντύπωσι ότι ο Πλουμπίδης είναι προδότης και σήμερα που πιάστηκε ότι ο Πλουμπίδης δεν προδίδει το Κόμμα του, απήντησε ότι ο Πλουμπίδης είναι κομμουνιστής. Αυτό είναι σοβαρό, Κύριοι.
Οι σκοποί των αντικομμουνιστικών κύκλων με την δίκη αυτή και με την σκηνοθετημένη κατηγορία της δίκης είναι σαφείς. Είναι η συνέχεια της σκηνοθετημένης κατηγορίας που έγινε με τη δίκη Μπελογιάννη, με την διαφορά άτι τότε μεν έγινε η δίκη εκείνη σε εποχή Ψυχρού Πολέμου, αυτή δε διεξάγεται όταν αρχίζη η διεθνής ειρήνευσις να κάνη τα πρώτα της βήματα.
Οι σκοποί που επιδιώκονται είναι σαφείς: Αντιπερισπασμός στην διεθνή ειρήνευσι. Όπως ο Σίγκμαν Ρι εις την Κορέα φέρει εμπόδια εις την ανακωχή, όπως ο Αντενάουερ, ο Καγκελάριος της Δυτικής Γερμανίας, δεν θέλει την ενοποίηση της Γερμανίας για να μπορή να μεταβάλη την Δυτική Γερμανία σε φρούριο επιθέσεως, έτσι και η Ελλάς μεταβάλλεται σε στήλη, σε βάθρο, σε προπομπό των κύκλων των διεθνών που αντιδρούν στην ειρήνη.
Σήμερα, Κύριοι, δεν δικάζετε άτομα. Δικάζετε το ΚΚΕ. Και επ' αυτού δηλώνω, παρ' όλον ότι σήμερα, όχι μόνον δεν έχω την τιμή να εκπροσωπώ το Κόμμα μου, αλλά έχω και πολεμικήν εναντίον μου, δηλώνω ότι αναλαμβάνω πλήρως τας ευθύνας διά την πολιτικήν γραμμήν του Κόμματός μου.
Και τώρα να έλθω εις τα σοβαρά σημεία της κατηγορίας, τα αναφερόμενα εις το κατηγορητήριον και εις την κατάθεσιν των μαρτύρων κατηγορίας, για τα όποια σας δηλώνω ότι θα ομιλήσω, Κύριε Επίτροπε, χωρίς φόβο και χωρίς πάθος.
Πρώτον ζήτημα: Οι κομμουνιστές είναι προδότες.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν λέγει το κατηγορητήριον....
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Το είπον οι μάρτυρες, κ. Πρόεδρε. Το είπον οι μάρτυρες κατηγορίας και το κατηγορητήριον στηρίζεται εις τας καταθέσεις των μαρτύρων κατηγορίας. Επιτρέψατέ μου -διότι δεν μπορώ να μιλήσω επί πολύ- επιτρέψατέ μου να πω εκείνα που νομίζω. Νομίζω ότι με αυτά που θα σας πω θα μπορέσετε να μορφώσετε ορθότερα γνώμη επί της κατηγορίας και θα μπορέσετε να εκδώσετε απόφασι σύμφωνα με τον τρόπο σας σαν δικαστών.
Οι λέξεις «προδότης» και «προδοσία» χρησιμοποιούνται τόσον συχνά στους πολιτικούς αγώνες που σχεδόν έχουν χάσει την κυριολεκτική τους σημασία. Θα σας φέρω ορισμένα παραδείγματα προδοτών από την ιστορίαν.
Γνωρίζετε ασφαλώς από την ιστορία τον Φωκίωνα τον Αθηναίον. Ο Φωκίων κατηγορήθηκε από τους αντιπάλους του σαν προδότης, σαν κατάσκοπος των Μακεδόνων, σαν μακεδονίζων, παρεπέμφθη σε δίκη και κατεδικάσθη να πιη κώνειον. Σε λίγο καιρό οι Αθηναίοι επείσθησαν ότι ο Φωκίων ήτο πατριώτης και για να μη σας πω περισσότερα σας παραπέμπω σε μία μονογραφία του ακαδημαϊκού κ. Καλλιτσουνάκη.
Ας έλθωμε όμως εις την νεωτέραν Ελλάδα. Ο Οδυσσεύς Ανδρούτσος, ο ξακουσμένος αρματολός, κατηγορήθηκε σαν προδότης, σαν συνεργάτης των Τούρκων. Οι αντίπαλοί του επειδή δεν μπορούσαν να τον παρουσιάσουν στο δικαστήριο τον δολοφόνησαν από την Ακρόπολιν. Το ξέρετε αυτό. Και χρειάσθηκαν 50 χρόνια αγώνων για να αναγκασθή η επίσημος πολιτεία να αναγνωρίση ότι ο Οδυσσεύς Ανδρούτσος δεν ήτο προδότης αλλά πατριώτης και να τον κατατάξη εις το πάνθεον των ηρώων της Ελληνικής Επαναστάσεως.
........................
Και τέλος είναι ο Μπελογιάννης. Ήτο ένα λαμπρό παλικάρι του ελληνικού λαού. Διέθεσε τα πάντα για την εξυπηρέτηση των λαϊκών συμφερόντων. Με επιταγή των Αμερικανών εισήχθη σε δίκη και κατεδικάσθη. Πολλά θα έλεγα ποιος φταίει διά την εκτέλεσι. Δεν το λέγω σεβόμενος τον χθες ενταφιασθέντα Πλαστήρα. Εφαρμόζω το «ο αποθανών δεδικαίωται».
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κάμνεις μιαν παραχώρησιν.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Τι να κάμω, κ. Πρόεδρε. Για τον Οδυσσέα Ανδρούτσον χρειάσθηκαν 50 χρόνια διά να καταταγή εις το πάνθεον των ηρώων της Ελληνικής Επαναστάσεως. Διά τον Μπελογιάννην θα χρειασθούν πολύ ολιγώτερα χρόνια, διότι ο ελληνικός λαός τον έχει σαν λαϊκό του ήρωα.
Επειδή μιλάμε για τον Μπελογιάννη θα επανέλθω εις το ζήτημα της επιστολής που έστειλα εγώ. Γιατί έστειλα την επιστολήν; Για μένα η σωτηρία του Μπελογιάννη ήταν πανανθρώπινο καθήκον. Κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από φυλή και φύλο, ανεξάρτητα από χρώμα, θρήσκευμα και πολιτικές πεποιθήσεις, όφειλε να υπερασπίση τον Μπελογιάννη διότι ο Μπελογιάννης ήτο σημαιοφόρος της ειρήνης διά την Ελλάδα και δι' όλον τον κόσμον. Για μένα η σωτηρία του Μπελογιάννη ήτο και εθνικόν καθήκον. Διότι η καταδίκη του Μπελογιάννη εις θάνατο οφειλόταν εις ξενικήν επιταγή και η εθνική αξιοπρέπεια κάθε Ελληνα επέβαλλε να αγωνισθή για την σωτηρία του Μπελογιάννη. Ακόμα η σωτηρία του Μπελογιάννη ήτο για μένα κομματικό καθήκον. Ο Μπελογιάννης ήτο ένα λαμπρό στέλεχος του Κόμματος και το μέλλον τον προόριζε για αρχηγό του Κόμματος. Τέλος, η σωτηρία του Μπελογιάννη για μένα ήτο φιλικό καθήκον. Ο Μπελογιάννης ήτο για μένα χρησιμότατος και διά την οικογένειάν του και διά το κόμμα μας και διά τον ελληνικό λαό. Γι' αυτό θα προτιμούσα εγώ να δικαστώ και να εκτελεσθώ για να ζήση ο Μπελογιάννης.
Κάνοντας αυτό δεν ερχόμουν σε αντίθεση με το κόμμα μου. Αντίθετα, εφάρμοσα πιστά στην πράξι την εντολή του κόμματός μου.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σου έκαναν παρατηρήσεις όμως.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εφάρμοσα πιστά την εντολήν του που έλεγε ότι κάθε μέλος του κόμματος οφείλει να κάνη ό,τι μπορεί για να σωθή ο λαϊκός ήρωας Μπελογιάννης. Εγώ λοιπόν στέλνοντας την επιστολήν έκαμα το καθήκον μου σαν άνθρωπος, σαν Έλληνας, σαν κομμουνιστής, σαν φίλος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ομολογείς εις την επιστολήν ότι ήσουν και ο υπεύθυνος του μηχανισμού.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ασφαλώς.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αλλά τότε ο Σταθμός της Ελεύθερης Ελλάδας εχαρακτήρισε την επιστολήν σαν όργανο της Ασφαλείας και του Πανοπούλου.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ο Ραδιοσταθμός της Ελεύθερης Ελλάδας καλά έκαμε και την εχαρακτήρισεν έτσι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είπε ότι ήσουν εις το εξωτερικόν.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Διατί; Ο Ραδιοσταθμός της Ελεύθερης Ελλάδας εγνώριζε πολύ καλά ότι ο Πλουμπίδης δεν ήταν καθοδηγητής του παρανόμου μηχανισμού. Δεν το λέγω αυτό, κ. Επίτροπε, διά να αποσείσω τις ευθύνες. Τις ευθύνες τις αναλαμβάνω.
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Το γνωρίζω αυτό.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ο Ραδιοσταθμός της Ελεύθερης Ελλάδας επαναλαμβάνω εγνώριζε πολύ καλά ότι δεν ήμουν καθοδηγητής του παρανόμου μηχανισμού και γι' αυτό το έκαμε. Και πολύ σωστά είπε ότι δεν μπορούσε να είχα ενοχοποιήσει τον εαυτό μου. Να σας απαντήσω, κ. Πρόεδρε, και εις την ερώτησίν σας γιατί είπε ο Ραδιοσταθμός άτι είμαι εις το εξωτερικόν. Ο Ραδιοσταθμός της Ελεύθερης Ελλάδας δεν λέει ψέματα. Φαίνεται άτι είχε την πληροφορία ότι εγώ επειδή ήμουνα άρρωστος και επειδή επρόκειτο να πάω, αν θέλετε εκεί, ότι είχα πάει εκεί και νοσηλεύθηκα στις Λαϊκές Δημοκρατίες.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και σήμερα εξακολουθεί να βάλλη εναντίον σου.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εχει δίκαιον να εξακολουθή εφ' όσον έχει εις τα χέρια του την εφημερίδα «Απογευματινή» με συνέντευξή μου. Εχει δίκιο να με αποκαλή προδότη. Διά να αλλάξη γνώμη το Κόμμα πρέπει να εξακριβώση την αλήθεια. Να ιδή αν αυτό είναι σωστό ή όχι. Επομένως επειδή εστηρίχθη σε στοιχεία για να αποφασίση ότι είμαι προδότης, πρέπει να ανατραπούν τα στοιχεία αυτά για να αλλάξη τη γνώμη του.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Προς το παρόν σε θεωρούν προδότη τους.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Καλά κάνουν. Δικαίωμά τους. Πάντως ο χαρακτηρισμός αυτός δεν οφείλεται εις προσωπικούς λόγους ούτε σε αντιζηλία μην πάρω από τον Ζαχαριάδη την αρχηγία. Οφείλεται στην φροντίδα και την μέριμνα της ηγεσίας του κόμματός μου να προφυλάξη το Κόμμα από έναν υποτιθέμενο εχθρό.
........................
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Μπαίνω εις την κατασκοπείαν. Η παραπομπή των κομμουνιστών διά κατασκοπεία δεν είναι πρωτοβουλία των Ελληνικών Καταδιωκτικών Αρχών, δεν οφείλεται εις πραγματικά στοιχεία κατασκοπείας· οφείλεται σε εξωτερικήν επιταγή, οφείλεται σε επιταγή διά να τροφοδοτηθή το διεθνές αντικομμουνιστικόν κίνημα, να συκοφαντηθή και να δυσφημισθή το ΚΚΕ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτά που λες ημπορείς να τα αποδείξης;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Βεβαίως. Η εφημερίς «Εστία» εις τας 12/12 του 1951 γράφει ένα άρθρο κατά την γνώμην μου κατ' έμπνευσιν του αξιότιμου Αλεξάνδρου Κύρου, μονίμου αντιπροσώπου της Ελλάδος εις τον ΟΗΕ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κατά την γνώμην σου.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Κατηγορεί τας ελληνικάς κυβερνήσεις διότι παραπέμπουν σε δίκη τους κομμουνιστάς κατά την εποχήν καθ' ην συνεδρίαζεν η Γενική Συνέλευσις του ΟΗΕ και τις κατηγορεί διότι έτσι δίδεται η ευκαιρία εις τους αντιπροσώπους της ΕΣΣΔ να δημιουργούν ζητήματα εις βάρος της Ελλάδος και να φέρουν εις δύσκολον θέσιν την ελληνικήν αντιπροσωπείαν, αλλά και την αντιπροσωπείαν της συμμάχου της πέραν του Ατλαντικού κειμένης. Υποδεικνύει ότι δεν πρέπει να παραπέμπονται οι κομμουνισταί σε δίκη τότε αλλά να παραπέμπονται κατά τα ενδιάμεσα διαστήματα. Ξεύρετε γιατί σήμερον γίνεται η δίκη επί κατασκοπεία; Διότι η δίκη του Μπελογιάννη εδημιούργησεν διεθνή ζητήματα, δι' αυτό εφευρέθη το φασούλι της κατασκοπείας για να παρουσιασθούν οι κομμουνισταί όχι ως αγωνιστές αλλά ως κατάσκοποι.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ουδεμία ξένη δύναμις έχει ανάμιξιν εις τα δικαστικά ζητήματα της χώρας.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ο Κύρου υποδεικνύει ότι πρέπει να γίνεται η παραπομπή των κομμουνιστών επί κατασκοπεία ανεξαρτήτως εάν υπάρχουν πραγματικά ή όχι στοιχεία.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Κύρου δεν κάνει τας παραπομπάς, αυταί γίνονται υπό των δικαστικών αρχών.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εις τους δικαστικούς θα παρουσιασθούν τα στοιχεία διά να δικάσουν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αι δικαστικοί υπηρεσίαι είναι ανεξάρτηται. Αι πληροφορίαι αι οποίαι εδίδοντο εις το εξωτερικόν, εδίδοντο τη κατευθύνσει σου; Δι' αυτό κατηγορείσαι.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Με κατηγορείτε ως κατάσκοπον. Επ' αυτού δεν ημπορεί κανείς να απαντήση με ένα ναι ή όχι. Πρέπει πρώτα να δούμε ποια είναι τα ελατήρια. Η κατηγορία επί κατασκοπεία αποβλέπει πρώτα να συκοφαντηθούν τα K.K. διεθνώς, να δυσφημισθούν εις τους λαούς, να κλονισθή η εμπιστοσύνη των λαών εις τα κόμματα αυτά και να επιβληθούν αυστηρότατοι ποιναί εις τους δικαζομένους κομμουνιστάς. Αυτός είναι ο σκοπός διά τον οποίον συκοφαντούνται. Οι κομμουνισταί, κ. Πρόεδρε, δεν είναι κατάσκοποι. Οι κατάσκοποι αγοράζονται και πουλιούνται. Είναι ικανοί ή για λεπτά ή για να σώσουν το κεφάλι τους να πουλήσουν και την ψυχή της μάνας τους. Οι κομμουνισταί όμως ενώ ημπορούν με μια απλή δήλωσι να σωθούν δεν προδίδουν την ιδεολογίαν τους αλλά μένουν πιστοί και εις το Κόμμα τους και εις την ιδεολογίαν τους. Το K.K. δεν είναι κατασκοπευτικός οργανισμός, είναι κόμμα πολιτικόν. Οι σκοποί του είναι η ανύψωσις του βιοτικού και εκπολιτιστικού επιπέδου των εργαζομένων και τελικώς, η ανατροπή του υπάρχοντος ταξικού καθεστωτικού συστήματος, η εγκαθίδρυσις κατά στάδια της Λαϊκής Δημοκρατίας, του σοσιαλισμού, του κομμουνισμού, δηλαδή του καθεστώτος εις το οποίον κάθε άνθρωπος εργαζόμενος ημπορεί να δίδει και να παίρνει ό,τι έχει ανάγκη. Το K.K. έχει να δείξη τον Γλέζο, ένα λαμπρό παλικάρι του οποίου αι πράξεις δεν είναι μόνον ατομική παλικαριά αλλά είναι η εξύψωσις της ανθρωπινής αξιοπρέπειας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αι πράξεις του εδικάσθησαν και κατεδικάσθησαν από τα δικαστήρια ως εγκληματικαί.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Σήμερα ο Γλέζος σαπίζει εις τις φυλακές. Ο Μπελογιάννης εδικάσθη ως προδότης ενώ ήταν ένας λαϊκός αγωνιστής. Ο Σουκατζίδης ήταν κρατούμενος εις τον τόπον του Χαϊδαρίου και σαν μορφωμένος που ήταν εχρησιμοποιείτο ως διερμηνέας των κρατουμένων με τον διοικητήν του στρατοπέδου. Οταν οι Γερμανοί κατακτητές διέταξαν τον τυφεκισμόν των 200, εις τον κατάλογον ήτο το όνομα του Σουκατζίδη. Ο διοικητής όταν το διάβασε εξεπλάγη και εζήτησε να τον εξαιρέσουν από την εκτέλεσιν. Ο Σουκατζίδης δεν δέχτηκε να πάη άλλος εις το μέρος του να εκτελεσθή. Οι κομμουνισταί, όπως ο Γλέζος, ο Μπελογιάννης και οι άλλοι, δεν ήταν προδότες. Μέσα εις το Κόμμα δεν έχουν θέση οι προδότες και κατάσκοποι. Οι προδόται και κατάσκοποι αποβάλλονται σαν περιττώματα και αγκαλιάζονται από τους αντιπάλους και χρησιμοποιούνται από τις κρατικές αρχές διά να συκοφαντήσουν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν εισέρχεσαι εις την κατηγορίαν. Τι γνωρίζεις διά τους ασυρμάτους; Ελέχθη ότι είναι ενδεχόμενον να υπάρχουν και άλλοι ασύρματοι δρώντες εις βάρος του κράτους.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οι ασύρματοι δεν είναι ζήτημα κατασκοπείας.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εχεις ανάμιξιν εις την αποστολήν σημάτων;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οχι, δεν ήτο δική μου δουλειά. Αν παραδεχθούμε ως γνήσιες τις πληροφορίες που υπάρχουν, πάλι δεν προκύπτει ζήτημα κατασκοπείας. Ο κ. Νικολόπουλος εχαρακτήρισε και τις οικονομικής φύσεως πληροφορίες σαν κατασκοπεία. Θα σας διαβάσω ορισμένες πληροφορίες που εγράφησαν εις τον Τύπον. «Οταν ένα κράτος διαθέτει τα 9,4 του εθνικού του εισοδήματος διά δαπάνας αμύνης και μόνον τα 2,8 διά δαπάνας επενδύσεων, το κράτος αυτό δεν ημπορεί να παρουσιάση πρόοδον επί του οικονομικού επιπέδου». Το γράφει αυτό ο κ. Αγγελόπουλος εις το «Βήμα» του Μαρτίου του 1953. Εν συνεχεία το «Βήμα» κάθε εβδομάδα δημοσιεύει ολόκληρη οικονομική σελίδα με υπεύθυνο τον κ. Τζανετάκη, βουλευτή του Συναγερμού. Εκεί αναφέρει ολόκληρη την οικονομία της χώρας. Ομως κανένας δεν κατηγόρησε το «Βήμα» ότι ενεργεί κατασκοπεία. Έφθασε εις το σημείο το «Βήμα» να κατηγορηθή και για συνοδοιπορία. Εδημοσίευσε στατιστικές της οικονομικής παραγωγής της Ελλάδας σε σύγκριση με τα κράτη του λεγομένου Σιδηρού Παραπετάσματος. (Αναγιγνώσκει τα αποσπάσματα εκ της οικονομικής στήλης της Εφημερίδας «Βήμα», αναγόμενα εις τον δείκτην βιομηχανικής παραγωγής διαφόρων χωρών κατά τα έτη 1938 και 1951).
Αν δεχθούμε την άποψη άτι αυτό αποτελεί κατασκοπεία, θα μου επιτρέψετε να παρατηρήσω ότι είναι ολιγωρία η παράλειψη των αρμοδίων να παραπέμψουν το «Βήμα» για κατασκοπεία. Όλες οι πληροφορίες αυτές πηγαίνουν εις το εξωτερικό, τα μαθαίνουν εκείνοι που ενδιαφέρονται και επομένως αν τούτο αποτελούσε κατασκοπεία, δεν έπρεπε να επιτραπή εις το «Βήμα» να κυκλοφορήση. Περαιτέρω η Τράπεζα της Ελλάδος εκδίδει μηνιαία δελτία αφορώντα το χαρτονόμισμα και τις τιμές. Ακόμη, οι διοικήσεις της Τραπέζης της Ελλάδος και της Εθνικής Τραπέζης κάθε χρόνο κάνουν απολογισμό και αναφέρουν εκεί όλη την οικονομία της χώρας. Επομένως οι οικονομικές πληροφορίες είναι πληροφορίες οι οποίες χρειάζονται για να μπορέσει ο σταθμός της Ελεύθερης Ελλάδας να διαφωτίση τον ελληνικόν λαό πού πηγαίνουν τα χρήματά του.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο ελληνικός λαός δύναται να συναγάγη τα συμπεράσματά του εκ των εφημερίδων.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οι εφημερίδες δεν γίνονται αντιληπτές γιατί αναγράφουν στατιστικές και αριθμούς, ενώ εμείς επεξηγούμε τα στοιχεία και διαφωτίζομε το λαό μας πού πάνε τα χρήματά του. Στην εξέτασί του ο αστυνόμος Πειραιώς κ. Παρίσης έφερε δύο παραδείγματα. Την επίσκεψη Ζαγκλή και Λιαρομμάτη. Είναι δυνατόν η πληροφορία αυτή να αποτελή κίνδυνο για την ασφάλεια της χώρας; Εμείς φωνάζομε γιατί τα χρήματα του λαού σπαταλώνται για ξένα συμφέροντα. Αυτό είναι χρήσιμο για το λαό. Γιατί ο λαός δεν θέλει να ξοδεύεται και να στέλνει τα παιδιά του στην Κορέα να σκοτώνονται για τα συμφέροντα του Σίγκμαν Ρι και των Αμερικανών. Τα χρήματα που βγάζει ο ελληνικός λαός τα θέλει για να πάνε σε παραγωγικά έργα, για να βρει έτσι δουλειά.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι λέτε για τις στρατιωτικής φύσεως πληροφορίες;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οι περισσότερες απ' αυτές είναι ασήμαντες και αβλαβείς.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ποία είναι ασήμαντος;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Η εκφόρτωσι πολεμικού υλικού στον Πειραιά. Η Ελλάδα έχει στρατό και ο στρατός χρειάζεται πολεμικό υλικό. Αυτό ή θα το κατασκευάσουνε εις τα ελληνικά εργοστάσια ή θα 'ρθη από το εξωτερικό. Αφού θα 'ρθη από το εξωτερικό θα 'ρθη με πλοίο. Κατά συνέπειαν η πληροφορία αυτή θα ήταν κακή πληροφορία αν βρισκόμασταν σε πόλεμο με κράτος το οποίον είχε την δυνατότητα να 'ρθη και να βομβαρδίση το πλοίο.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και τότε θα εδίδατε τας πληροφορίας.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εμείς κάνουμε ό,τι εξυπηρετεί τον ελληνικό λαό.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όταν λέγει το σήμα ότι εις την Στυλίδα υπάρχουν υπόγειαι αποθήκαι;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Όλες αυτές είναι πληροφορίες βαλτές για να στηριχθή η κατηγορία για κατασκοπεία. Τις αρνούμαι. Επειδή, κ. Πρόεδρε, δεν μπορούν αλλιώτικα να σταματήσουν την καθημερινή ανάπτυξη του κομμουνιστικού κόμματος πάνε να βρουν τέτοια στοιχεία που θα μειώσουν το Κομμουνιστικό Κόμμα και θα το παρουσιάσουν σαν κατασκοπευτική οργάνωση για να κλονιστή η εμπιστοσύνη του λαού. Γι' αυτό γίνεται και η δίκη επί κατασκοπεία.
Λέγω, κ. Πρόεδρε, ότι τα στοιχεία αυτά είναι πλαστά. Το ότι τα σήματα αυτά έχουν συσκευασθή καταλλήλως φαίνεται από τα εξής γεγονότα. Πρώτον, ο κ. Νικολόπουλος, ο υπευθυνότερος όλων των μαρτύρων κατηγορίας, είπεν ότι εις το μέρος όπου υπάρχουν ασύρματοι δεν μπορεί να υπάρχουν άλλα πράγματα ενοχής. Διότι αυτό αντίκειται εις τους συνωμοτικούς κανόνας. Επομένως, αυτό που ελέχθη ότι βρέθηκαν και άλλα πράγματα είναι παραμύθια, πλαστά. Ο κ. Νικολόπουλος είπε από το σήμα που μιλάει για τον κουνιάδο του Πλουμπίδη, μάθαμε για τον Πλουμπίδη. Αρα δεν βρέθηκε κατάλογος με αριθμούς, αλλά τον κατάλογο τον κάνανε. Γιατί αν υπήρχε κατάλογος, δεν χρειαζόταν το σήμα αυτό για να μάθουν για τον Πλουμπίδη.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευρέθη και ο γραφικός σου χαρακτήρ, κατηγορούμενε.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Δεν το ξέρω. Εδώ τον Βαβούδη τον παρουσίασαν σαν ικανό άνθρωπο, αφοσιωμένο κομμουνιστή, ότι ηυτοκτόνησε για να μην παραδοθή κ.λπ. Είναι δυνατόν ένας αφοσιωμένος κομμουνιστής ο οποίος αυτοκτονεί διά να μην αποκαλύψη κατά την γνώμη σας ορισμένα πράγματα, να άφηνε χωρίς να καταστρέψη από τα αρχεία που είχε ωρισμένα στοιχεία που ενοχοποιούν το κόμμα του; Αυτός έκαψε κατά τον κ. Νικολόπουλο το μισό αρχείο και δεν θα έκαιγε τον κώδικα;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αιφνιδιασμός του εγένετο.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εφ όσον του εδόθη καιρός να κάνη κάτι, θα έκαιγε τα σοβαρότερα. Κατά συνέπειαν θα έκαιγε πρώτα τον κώδικα. Επομένως, όλα είναι πλαστά διά να δημιουργηθή κατηγορία.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παραλληλίζεις μόνον τους ήρωας της Επαναστάσεως με κοινούς εγκληματίας. Τον Ανδρούτσον τον παραλληλίζεις μ' έναν Μπελογιάννη.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Μάλιστα, κ. Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με έναν κατάσκοπο.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Με συγχωρείτε, κ. Πρόεδρε, με την θέσι που παίρνετε...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είμαι υποχρεωμένος να σου κάμω αυτήν την διαστολήν. Δεν ημπορείς να παραλληλίζης τους ήρωας της Επαναστάσεως με κοινούς εγκληματίας καταδικασθέντας διά δικαστικής αποφάσεως.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εδολοφονήθη σαν προδότης ο Ανδρούτσος.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Υπήρξεν ήρωας και επολέμησε. Δεν τον σκότωσαν Έλληνες.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εμείς πολεμήσαμε τους Γερμανούς και τους κατακτητές, κ. Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εις ποιαν μάχην κατά των Γερμανών έλαβες μέρος;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εγώ δεν μπορούσα να λάβω μέρος.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Εμείς ελάβαμεν μέρος εις μάχας κατά των Γερμανών.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οι κομμουνιστές τους επολέμησαν. Εγώ προσωπικώς δεν επολέμησα.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Δεν τους επολεμήσατε.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εγώ πολέμησα τους Γερμανούς εις το δικό μου πεδίον, εις το πολιτικόν. Σας επαναλαμβάνω, κ. Πρόεδρε, ότι ο Ανδρούτσος εδολοφονήθη και εχρειάσθηκαν 50 χρόνια για να αποκατασταθή, ενώ ο Μπελογιάννης εκτελέσθηκε από τους αντιπάλους του.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν δύναται να γίνη ουδείς παραλληλισμός μεταξύ ενός ήρωος και ενός εγκληματία.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εκείνη την εποχή εάν ερωτούσατε διά τον Ανδρούτσο θα σας έλεγαν τα ίδια που λέτε για τον Μπελογιάννη.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πάλιν αμνηστίαν ζητάτε; Εχουν αρχίσει από το άλφα και έχουν φθάσει εις το ωμέγα τα ψηφίσματα τα αφορώντα την αμνηστίαν διά τους παραδιδομένους.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Τα πολιτικά κόμματα δεν παραδίδονται. Ενώ πέρασαν τέσσερα χρόνια από τη λήξη του πολέμου, το ΚΚΕ συνεχίζει να διώκεται. Γιατί;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όταν ένας κομμουνιστής δεν διαπράττει παράβασιν του Ποινικού Νόμου είναι ελεύθερος. Ημπορεί να σου είπη: «Είμαι κομμουνιστής αλλά δεν πειράζω κανένα και δεν παραβαίνω τους νόμους του κράτους». Αυτός είναι ελεύθερος.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εδώ βλέπομεν ότι τα μεν αδικήματα ή εγκλήματα τα διαπραττόμενα από πολιτικά κόμματα της κυβερνώσης τάξεως, της αστικής, λησμονούνται γρήγορα, ενώ τα αδικήματα τα διαπραττόμενα από τους κομμουνιστάς όχι μόνον δεν λησμονούνται αλλά αντιθέτως εξογκώνονται, μεγαλοποιούνται και τιμωρούνται με τις αυστηρότερες ποινές. Γιατί αμνηστεύονται οι μη κομμουνιστές και όχι και οι κομμουνιστές; Γιατί ο κομμουνιστής είναι ο λαός ο ίδιος. Και το ΚΚΕ εκπροσωπεί τον λαόν και δεν συμφέρει στην τάξη που κυβερνά ο λαός να ξυπνήση.
........................
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εδώ με χιλιάδες κρατουμένους, με χιλιάδες εξόριστους στο εσωτερικό και σε ξένα κράτη, με την ηγεσία έξω, επήρε 200.000 ψήφους. Φαντασθείτε τι θα γινόταν αν ήταν ελεύθερο το ΚΚΕ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι και πολλοί που σας εγκατέλειψαν όμως.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εάν ήτο το ΚΚΕ θα έπαιρνε πολλές περισσότερες ψήφους. Αυτοί που δεν είχαν εμπιστοσύνη στην ΕΔΑ επήγαν στον Πλαστήρα.
Είπα ότι ο χριστιανισμός για να γίνη επίσημος θρησκεία ενός κράτους χρειάσθηκε 320 χρόνια. Ο κομμουνισμός σε 100 χρόνια έγινε επίσημον καθεστώς 800 εκατ. ανθρώπων. Αυτό δείχνει την δύναμι του κομμουνισμού, νέου καθεστωτικού συστήματος.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με τον Μπελογιάννη συνηντήθης;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Πολλές φορές.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στην Γλυφάδα;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Όχι εκεί.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι εκάματε;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Λέγαμε πώς θα εξυπηρετήσωμε το λαό.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κανονίζατε και το ζήτημα πληροφοριών;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Κατασκοπεία δεν υπάρχει.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Με την έξω ηγεσίαν ερχόσαστε εις επαφήν;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Βεβαίως, με διαφόρους τρόπους.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σε κάποιο σημείωμα που ευρέθηκε επάνω σου έγραφες διά διαφόρους σταθμούς του Παραπετάσματος.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Την Μαδρίτη έπρεπε ν' ακούω;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν μας χρειάζεται περιττή φιλολογία.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Σας χρειάζεται, κ. Πρόεδρε, ως στοιχείον. Εμείς αγαπούμε και σεβόμαστε την Σοβιετικήν Ενωσιν, όχι διά να μας βοηθήση να καταλάβωμε την εξουσίαν και αυτό γιατί; Εκείνα τα κόμματα ή εκείνοι οι άνθρωποι οι οποίοι περιμένουν την ξένην βοήθειαν δια να καταλάβουν την εξουσίαν είναι δούλοι, κ. Πρόεδρε. Οι Ελληνες κομμουνισταί...
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι ελεύθεροι;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Διά να καταλάβουν την εξουσίαν στηρίζονται εις τον ελληνικό λαό.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γιατί δεν μένουν εδώ και πήγαν εις το Παραπέτασμα φυγάδες;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Δεν ημπορούσαν να κάμουν αλλοιώς. Δώστε τους αμνηστίαν και θα έλθουν. Εμείς σεβόμαστε και αγαπάμε την Σοβιετικήν Ενωσιν, γιατί; Η Σοβιετική Ενωσις αποτελεί τον φάρο που φωτίζει όλους τους λαούς να ακολουθήσουν τον δρόμο της. Γιατί η Σοβιετική Ενωσις είναι ο υπερασπιστής των λαών κατά των αποικιακών εκμεταλλεύσεων και γιατί η Σοβιετική Ενωσις είναι ο μοναδικός υποστηρικτής της ειρήνης.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν είναι θέμα της κατηγορίας.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εδώ πρόκειται να μου πάρετε το κεφάλι. Εδώ κατηγορηθήκαμε ότι κατάσκοποι εγκληματίες και προδότες είναι όλοι οι κομμουνιστές. Και σας ερωτώ διατί μία πράξις ενός κομμουνιστού αποδίδεται εις το Κόμμα, εις την ηγεσίαν και η πράξις ενός ατόμου μη κομμουνιστή αποδίδεται εις το άτομο.
........................
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ουχί πας κομμουνιστής τιμωρείται αλλά οι εγκληματούντες κομμουνισταί... Διότι ημπορεί να είσαι κομμουνιστής και να κινείσαι ελεύθερα εφ' όσον δεν διαπράττεις εγκληματικές πράξεις.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Τότε διατί όλοι οι μάρτυρες είπον ότι οι κομμουνισταί είναι προδότες;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι προδότες εφ' όσον δικάζονται διά εγκλήματα κατασκοπείας.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Έρχομαι εις το τελευταίον θέμα, κ. Πρόεδρε, εις την Ελλάδα μας.
Δεν την αγαπούν οι ξένοι σαν κοιτίδα τον πολιτισμού. Δεν την αγαπούν διά τα μνημεία της, για τον Παρθενώνα, για την Ακρόπολή της. Δεν την αγαπούν για τον γλαυκό ουρανό της αλλά και ούτε και σαν χώρα που ανθεί η θαλερή πορτοκαλιά.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτά τα δίδασκες και στα παιδιά σαν δάσκαλος. Αλλά έπειτα πήραν τα μυαλά σου αέρα.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Έφυγα από τα μικρά παιδιά και πήγα να διδάξω τους μεγάλους. Εδώ, κ. Πρόεδρε, αγαπούν και θέλουν την Ελλάδα σαν χώρα-κλειδί για την στρατιωτικήν της θέσιν. Την χρειάζονται σαν βάση επιθέσεως εναντίον της Σοβιετικής Ενώσεως και των Λαϊκών Δημοκρατιών. Τον δε ελληνικό λαό δεν τον αγαπούν σαν λαό υπερήφανο και γενναίο, τον αγαπούν σαν φύλακα. Το ότι αγαπούν τον λαό για τον στρατό του το είπε ο κ. Κανελλόπουλος και εις το πρωτοχρονιάτικό του διάγγελμα. Είπε, η Ελλάς εκτιμάται πρωτίστως για το στρατό της. Ακόμα, κ. Πρόεδρε, αγαπούν την Ελλάδα για τον φτηνό στρατό της. Τους κοστίζει φθηνώτερα. Η εφημερίς «Καθημερινή» στις 3 Μαρτίου τον '53 εδημοσίευσε κύριον άρθρο με τον τίτλο «Τα φύλακτρα» και παραπονείται γιατί οι Αμερικανοί κόβουν την βοήθειαν, δεν ξέρουν ότι εμείς είμαστε φύλακες; Και κάνει την σύγκρισι: Ενώ ο Αμερικανός στρατιώτης στοιχίζει περίπου 90 δολάρια τον μήνα, ο Έλληνας στρατιώτης στοιχίζει περίπου 17, άρα τον ελληνικό λαό τον αγαπούν για τον φτηνό στρατό τον.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν σε αγαπάει κανένας εάν δεν αξίζεις.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Θέλουν τον ελληνικό λαό για την γενναιότητα τον στρατού του, για να τον χρησιμοποιούν σαν φρουρό της βάσης τους.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχουμε κοινότητα συμφερόντων.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Και για να τον στέλνουν στην Κορέα για να πολεμάη για τα συμφέροντα των Αμερικανών.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τελείωσε, γιατί όλα αυτά είναι φιλολογία. Δεν είναι μέσα στο πλαίσιο της απολογίας σου.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Πρέπει να εξετασθούν όλα τα ζητήματα. Είναι πολιτική υπόθεσις, δεν είναι υπόθεσις κατασκοπείας. Προηγουμένως είπατε ότι οι Αμερικανοί μας έζησαν. Όχι. Η βοήθεια που δόθηκε στην Ελλάδα ωφέλησε την Αμερική γιατί, πρώτα πρώτα με τη βοήθεια που έδωσε στην Ελλάδα, παρουσιάζεται σαν φίλη σύμμαχος και προστάτρια της ελευθερίας και ταυτοχρόνως, με το πρόσχημα της βοηθείας, τοποθέτησε σ' όλους τους τομείς Αμερικανούς διά τον έλεγχον. Δεν μπορούσε -τώρα κόπηκε λιγάκι- να μετατεθεί ούτε ένας χωροφύλακας εάν δεν υπήρχε η έγκρισις των Αμερικανών.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ομιλείτε υπερβολικά.
........................
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ο ελληνικός λαός θέλει ειρήνην. Οι πολεμοκάπηλοι δεν αφήνουν. Εμείς αγαπούμε την Ελλάδα του ελληνικού λαού. Η Ελλάδα δεν είναι Ελλάδα ούτε των Ωνάσηδων ούτε των Γουλανδρήδων ούτε των Μποδοσάκηδων. Εμείς αυτήν την αγαπούμε και την υπερασπιζόμαστε.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Την χτυπάτε όμως διά των πράξεών σας.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Η σωτηρία της Ελλάδας βρίσκεται εις την ειρήνευση, στην συμφιλίωσι, στην ανασυγκρότηση. Για να μπορέση να ανασυγκροτηθή η Ελλάδα, να αναστηλώση τα ερείπιά της και να ευημερήση χρειάζεται να δοθή γενική αμνηστία η οποία θα επιβληθή από την ανάγκη. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά. Χρειάζεται όλοι οι Ελληνες μαζί να δώσουμε αδελφικά το χέρι, να ανοικοδομήσουμε την Ελλάδα και η Ελλάδα να ζήσει ελεύθερη και ανεξάρτητη.
Και κάτι άλλο για να τελειώσω. Εάν την κυβέρνησιν του Ελληνικού Συναγερμού ουκ έα καθεύδειν το του Πλαστήρα τρόπαιον με την εκτέλεσιν του Μπελογιάννη, εγώ είμαι πρόθυμος να θανατωθώ και το δικό μου αίμα να είναι αίμα πατριώτου για να ανασυγκροτηθή και ευημερήση η Ελλάς για να ζήση και να αναπνεύση ο ελληνικός λαός.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα εφαρμοσθούν οι κείμενοι νόμοι της πατρίδος. Τίποτε άλλο δεν λαμβάνεται υπ' όψιν. Είσαι ευχαριστημένος ότι απελογήθης ελεύθερα; Δεν έχουμε βέβαια ανάγκην της δηλώσεώς σου αυτής.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Μάλιστα, το αναγνωρίζω αυτό. Συνήθισα να λέγω την γνώμην μου ελεύθερα.
ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ: Και η υπεράσπισις, κ. Πρόεδρε, το αναγνωρίζει.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Η Ελλάς θα είχε ορθοποδήσει και δεν θα είχε ανάγκην της οικονομικής ενισχύσεως κανενός κράτους εάν σεις δεν την καταστρέφατε με τον ΕΛΑΣ και το κίνημά σας.
........................
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Ας έλθωμεν εις το κατηγορητήριον. Ηρνήθης, κατηγορούμενε, ότι εστάλησαν τα σήματα;
(Η υπεράσπισις διαμαρτύρεται.)
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Είπε ο υπερασπιστής σας ότι τις πληροφορίες τας θέλομεν να κάμωμεν τον τρίτον γύρον.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Δεν ηκούσθη τέτοιο πράγμα.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Δηλ. θα εκάνατε επίθεσιν από το εξωτερικόν και το εσωτερικόν της Ελλάδος.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οχι, κ. Επίτροπε. Δεν πάμε για τρίτο γύρο.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Το Κομμουνιστικόν Κόμμα εις την Γ' Συνδιάσκεψιν απεφάσισε τα εξής (αναγιγνώσκει). Συνεπώς δεν σας ήτο άγνωστος η ιδέα περί του τρίτου γύρου.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Σας απήντησα, κ. Επίτροπε, δεν επρόκειτο να κάμωμεν τρίτον γύρον.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Είπατε ότι «όταν ο λαός πεινούσε και πέθαινε από την πείνα οι πολιτικοί του αρχηγοί τι έκαμαν;» Σας ερωτώ: Σεις τι κάνατε; Κόβατε τα κεφάλια του με τους τενεκέδες για να τους απαλλάξετε από την δυστυχίαν;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Έμπαινα εγώ επικεφαλής εις τας διαδηλώσεις και κατωρθώσαμεν να επιβάλωμε τα συσσίτια για να ζήση ο λαός.
ΒΆΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Διαστρεβλώσατε την κατάθεσιν του κ. Νικολόπουλου. Είπατε ότι «ο κ. Νικολόπουλος είπε ότι δεν τοποθετούνται εκεί που υπάρχουν ασύρματοι τίποτα»...
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Παρακαλώ, κ. Επίτροπε, εγώ είπα το εξής: Δεν πρέπει να υπάρχουν εις το μέρος που ευρίσκεται ο ασύρματος άλλα παράνομα ή ένοχα αντικείμενα.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Δηλ. τυπογραφείον. Συνεπώς σημειώματα ημπορούσε να υπάρχουν;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ουδέν άλλο στοιχείον δύναται να υπάρχη.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Τα ιδικά σας σημειώματα τα οποία ευρέθησαν;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Δεν το ξέρω αυτό.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Έχομεν σημειώματα που φέρουν το αίμα του Βαβούδη.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Και αυτό δεν το ξέρω. Γιατί είναι το αίμα του Βαβούδη και όχι άλλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Διατί δεν παρουσιαστήκατε έπειτα από τα τόσα μέτρα επιείκειας;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Διά να κάνω δήλωσιν αποκηρύξεως των αρχών μου; Εγώ δεν είμαι διατεθειμένος να κάμω οιανδήποτε δήλωσιν.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Διά την Χάνου τι θα μας είπης;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Δεν έχω να είπω παρά μόνον τούτο. Οτι η Χάνου εξηπατήθη από μένα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πήγες μόνος σου;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Μόνος μου. Εδήλωσα ότι την εξηπάτησα και αναλαμβάνω την ευθύνην.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Την Κότσυφα πού την εγνώρισες;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εις το αυτοκίνητον που με μετέφερον.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν της εδίδατε σημειώματα;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Όχι.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Ωμιλήσατε περί αδικημάτων τα οποία ημνηστεύθησαν. Τα αδικήματα του Κομμουνιστικού Κόμματος δεν ημνηστεύθησαν;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Οχι, διότι το Κομμουνιστικόν Κόμμα είναι παράνομον.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Είπατε ότι εις τας εκλογάς επήρατε 240.000 ψήφους.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Και με κόμμα παράνομον.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Πού ξέρετε άτι οι ψήφοι αυτές είναι δικές σας;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Η ΕΛΔ εις τας εκλογάς του 1950 κατέβηκε με την Δημοκρατικήν Παράταξιν. Την παράταξιν αυτήν την ενίσχυσε το Κομμουνιστικόν Κόμμα και έφερε το γνωστό αποτέλεσμα. Η ΕΛΔ ενόμισε ότι η νίκη αυτή ανήκεν εις την ιδίαν και εις τας εκλογάς του 1951 κατήλθε με ανεξάρτητον ψηφοδέλτιον. Το αποτέλεσμα ήτο ότι έλαβε 2.000 ψήφους.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Ωμιλήσατε διά τον Μπελογιάννη και δεν ηκούσαμεν να αναφέρητε λέξιν διά τον Μπάτσην και τον Καλούμενον, διατί;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Δεν με ρωτήσατε.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Και διά τον Μπελογιάννην δεν σε ρωτήσαμε.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Διά τον Μπελογιάννην έλαβα αφορμήν εκ της επιστολής.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Είπατε ότι διαφωτίζετε τον λαόν. Ποιον λαόν;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Τον ελληνικόν λαόν.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Πού, εκεί που τα στέλνατε;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Από τον σταθμό μας.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Διατί δεν εχρησιμοποιούσατε την «Αυγή»;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Η «Αυγή» δεν είχε σχέσιν με το Κομμουνιστικόν Κόμμα.
ΒΆΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Είπατε ότι μία εφημερίς έγραψε κάτι δηλώσεις. Διατί δεν έγραψε μία κυβερνητική εφημερίς αυτό που έγραψεν η «Αλλαγή»;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εγραψε και η «Απογευματινή» . Η «Αλλαγή» εδημοσίευσε δηλώσεις προς κάποιον ανώτερον αξιωματικόν της Στρατιωτικής Δικαιοσύνης. Η «Απογευματινή», θέλοντας να κάμη αντικομμουνιστικήν προπαγάνδαν, εδημοσίευσε φανταστικήν συνέντευξίν μου προς κάποιον δημοσιογράφον.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Σεις έρχεσθε και προσβάλλετε την ελληνικήν Δικαιοσύνην και λέτε ότι η δίκη είναι σκηνοθετημένη και έχει πολιτικήν χροιάν και σας προεκάλεσεν ο κ. Πρόεδρος και σας προκαλώ και εγώ να μας αναφέρητε μίαν συγκεκριμένην περίπτωσιν δίκης σκηνοθετημένης.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εγώ σέβομαι το Δικαστήριον και είπα ότι ήταν σκηνοθετημένα τα στοιχεία επί κατασκοπεία και όχι η δίκη. Αυτά επιδιώκουν οι αντικομμουνιστικοί κύκλοι.
ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Εδώ δεν δικάζεται το Κομμουνιστικόν Κόμμα.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Ακριβώς το Κομμουνιστικόν Κόμμα δικάζεται.
ΣΤΡΑΤΟΔΙΚΗΣ: Επειδή δεν απεδέχθητε την ύπαρξιν κώδικος, τα σήματα τα στέλνατε σε ανοικτή γλώσσα;
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Εγώ δεν είπα για σήματα. Τα σήματα είναι φτιαχτά.
ΣΤΡΑΤΟΔΙΚΗΣ: Εδέχθητε πάντοτε ότι διεφωτίζατε την ηγεσίαν. Τα σήματα τα στέλνατε ανοικτά.
ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ: Μάλιστα.
Εις το σημείον αυτό και περί ώραν 15.20' λύεται η συνεδρίασις δι' αύριον και ώραν 8ην πρωινήν.
ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΣ ΤΗΣ 30-1-53

Πηγή: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία

Κυριακή, 20 Μαρτίου 2011

Απολογίες από τη δεύτερη δίκη Μπελογιάννη

Η απολογία του Νίκου Μπελογιάννη
ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Η δίκη αυτή είναι μια, κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον, καινούργια έκδοση της προηγούμενης δίκης, έκδοση όμως βελτιωμένη και, οφείλει να ομολογήσει κανείς, επιτελικά οργανωμένη. Ένας κατηγορούμενος και όχι μόνον κατηγορούμενος θα είχε να κάνει μερικές παρατηρήσεις πάνω στη δίκη αυτή. Η πρώτη παρατήρηση είναι ότι οργανώθηκε βιαστικά και δεν δόθηκε καιρός να δούμε τους δικηγόρους μας που μας επισκέπτονταν με το δελτίο στην Ασφάλεια, ο ένας πίσω από τον άλλο. Ακόμα, ούτε να συγκεντρώσουμε τα απαραίτητα στοιχεία δεν μας δόθηκε καιρός, τα οποία θα μας έδιναν τη δυνατότητα να αντικρούσουμε τους μάρτυρες κατηγορίας. Η σπουδή αυτή είναι τελείως ανεξήγητη, εκτός αν πιστέψει κανείς σ' αυτά που γράφει ο Παπανδρέου στο προηγούμενο φύλλο της «Ελλάδος», ότι χρειάστηκε ξένη θέληση για να γίνει η δίκη. Μια άλλη παρατήρηση που έχει να κάνει ένας κατηγορούμενος είναι η καταθλιπτική ατμόσφαιρα μέσα στην οποία διοργανώθηκε και διεξάγεται η δίκη, όχι από την πλευρά του δικαστηρίου, αλλά από το γεγονός ότι και η προανάκριση άλλα και η τακτική ανάκριση έγιναν μέσα από τα απομονωτήρια της Ασφάλειας. Και από το γεγονός άτι ακόμα κρατούνται εκεί οι κατηγορούμενοι και από τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρονται εδώ, που είναι πολύ θεαματικός και τρομοκρατικός. Η σύνθεση του ακροατηρίου έκανε και τις εφημερίδες ακόμα να διαμαρτύρονται. Όλα αυτά πολλούς κατηγορουμένους τους εμποδίζουν να έχουν και ελευθερία βούλησης και σκέψης ακόμα.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Άσε τους άλλους και μίλα για τον εαυτό σου. Οι άλλοι δεν παραπονέθηκαν για τέτοια πράγματα.
ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Αφορά και εμέ, κ. πρόεδρε. Έπειτα άλλη παρατήρηση είναι μια απογοήτευση που ένιωσαν πολλοί που περίμεναν τίποτα τρομερές και φοβερές αποκαλύψεις από τη δίκη αυτή και από τον θόρυβο που έγινε και τελικά επαλήθευσε το ρητό ότι «ώδινεν όρος και έτεκε μυν». Η αυτή απογοήτευση εκδηλώνεται και στον ίδιο τον Τύπο, ο οποίος άρχισε να λέει ότι «απεκρύβησαν» διάφορα σήματα, ότι «δεν ανεκοινώθησαν» κ.λπ. Το γεγονός αυτό υποχρεώνει να γίνονται μια σειρά διαψεύσεις ότι τα κείμενα αφορούν την ασφάλεια του κράτους, κατόπιν μια άλλη διάψευση ότι δεν υπάρχουν άλλα κείμενα. Εννοείται ότι ο Τύπος επιμένει ότι υπάρχουν και άλλα, ακόμα και χθες. Αυτό δεν αποδεικνύει ότι αποκρύφτηκαν σήματα, κάνει όμως τον καθένα να υποθέσει ότι πρόκειται για μαγειρείο σημάτων.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κάτω από τέτοια τρομοκρατία βρίσκεσαι ώστε μπορείς και παρακολουθείς αυθημερόν όλον τον Τύπον.
ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Από 4 ημερών τον παρακολουθώ. Εγώ δεν τρομοκρατούμαι και δεν μπορώ να πω ότι βρίσκομαι κάτω από τρομοκρατία. Άλλη παρατήρηση είναι μια πρωτοφανής ατμόσφαιρα προκατάληψης κυριότατα από τους μάρτυρες κατηγορίας και ειδικά η σύνθεση των μαρτύρων κατηγορίας. Οι μάρτυρες κατηγορίας είναι σχεδόν όλοι οι από 25ετίας διώκτες μας, όλοι οι διώκτες του κομμουνισμού και νομίζει κανείς ότι ήλθαν εδώ πέρα να ξοφλήσουν όλους τους λογαριασμούς τους, όχι όμως με τρόπο καλόπιστο και ειλικρινή. Άλλο παράδειγμα είναι η διαπίστωση που έγινε από την περίφημη Τρίτη Συνδιάσκεψη ιδίως το σχετικό απόσπασμα για το οποίο έγινε τόσος θόρυβος. Νομίζω ότι υπάρχει απόσταση ανάμεσα σε αυτά που κατατέθηκαν εδώ και στο νόημα της διακήρυξης αυτής, ανεξάρτητα αν συμφωνεί κανείς ή όχι με το πνεύμα της και με το νόημά της. Επίσης κατατέθηκε εδώ πέρα ότι κάθε κομμουνιστής είναι κατάσκοπος, ότι οι κομμουνιστές δεν είναι Έλληνες, ότι το ΚΚΕ δεν είναι ελληνικό. Νομίζω ότι ο πατριωτισμός ενός κόμματος δεν κρίνεται από τα λόγια, σε περιόδους μάλιστα που έχουν στον ανώτατο βαθμό οξυνθεί τα πολιτικά πάθη στο εσωτερικό μιας χώρας. Όπως συμβαίνει σήμερα στη χώρα μας και όταν ιδίως ο κοινωνικός και ταξικός αγώνας έχει φτάσει σε τέτοιο οξύτατο σημείο, τότε δεν μπορεί κανείς να κρίνει τον πατριωτισμό ενός κόμματος, είτε και των ατόμων ακόμα, από τις συκοφαντίες και τις υπερβολές. Στην περίπτωση αυτή θα σας πω τη φράση που είπε ένας πολυεκατομμυριούχος Αμερικανός, ο Βαντερμπίλντ, στο δικαστήριο όταν τον δίκασαν γιατί πλήρωσε μερικές δεκάδες χιλιάδες δολάρια για να απελευθερωθούν μερικοί κομμουνιστές. Είπε «σε τέτοιες στιγμές το δικαστήριο μπορεί να δείξει κατανόηση και σε ένα ρεμάλι, όμως για όλους όσους έχουν αντίθετη ιδεολογία τους χαρακτηρίζουν σαν προδότες». Και στη χώρα μας υπάρχει τέτοιο παράδειγμα, αν πάμε λίγα χρόνια πίσω. Το 1915-1917 που υπήρχε εδώ όξυνση πολιτικών παθών και στην περίοδο αυτή και τον ίδιο το Μεταξά και τον Κωνσταντίνο τους κατηγόρησαν για κατασκόπους των Γερμανών.
Νομίζω ότι ο πατριωτισμός ενός κόμματος ή και ατόμων ακόμα κρίνεται όταν κινδυνεύουν η ανεξαρτησία, η ελευθερία και ακεραιότητα της πατρίδας μας. Εκεί βρίσκεται η λυδία λίθος, αυτό είναι το κριτήριο για τον πατριωτισμό ενός κόμματος. Και αν θελήσει κανείς με τέτοια κριτήρια να κρίνει το ΚΚΕ, θα δει ότι δεν είναι κόμμα προδοτικό αλλά αντίθετα είναι καθαρά ελληνικό και πατριωτικό. Και υπάρχει τέτοιο παράδειγμα. Όταν κινδύνευσαν η ανεξαρτησία, η ελευθερία και η ακεραιότητα της πατρίδας μας από την επίθεση του Μουσολίνι, ο Ζαχαριάδης μέσα από τη φυλακή έγραψε εκείνο το περίφημο γράμμα του που καλούσε όλους τους Έλληνες να μετατρέψουν κάθε γιοφύρι και χωριό σε κάστρο του απελευθερωτικού αγώνα. Και ο ίδιος ο Μεταξάς αναγκάστηκε να το δημοσιεύσει στις εφημερίδες και να το μεταδώσει και στο μέτωπο ακόμα αυτή την εποχή. Και εδώ πρέπει να δούμε και ένα άλλο σημείο. Ότι το ΚΚΕ δεν έκανε καμιά υποχώρηση και στην τότε διεθνή κατάσταση. Τότε η Σοβιετική Ένωση είχε κάνει σύμφωνο με τη Γερμανία γιατί δεν ήθελε να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά για λογαριασμό άλλων και ήθελε να προετοιμαστεί καλύτερα για τη σύγκρουση που επερχόταν. Θα μπορούσε να νομίσει κανείς ότι αλλιώς θα αντιμετωπιστούν από το Ζαχαριάδη τα πράγματα. Δεν έγινε όμως αυτό.
Όταν η Ελλάδα υποδουλώθηκε στους Γερμανο-Ιταλο-Βουλγάρους φασίστες, εμείς πολεμήσαμε νομίζω και με το παραπάνω στην περίοδο αυτή και όχι μόνο τους Γερμανο-Ιταλούς φασίστες. Εμείς πολεμήσαμε και τους Βουλγάρους φασίστες, πρώτα πρώτα με το όπλο σε Μακεδονία και Θράκη και έχουμε ένα σωρό θύματα εκτελεσμένων. Ενώ αντίθετα μπορεί κανείς να κάνει μια άλλη παρατήρηση: τον Φίλοφ που ήταν Πρωθυπουργός όταν έγινε η εισβολή στην Ελλάδα, τον είχαν ανακηρύξει εδώ επίτιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου. Εκτός απ' αυτό όταν οι Γερμανοί φασίστες έδωσαν άδεια στους Βουλγάρους φασίστες να κατεβούν στη Θεσσαλονίκη, την ίδια αυτή περίοδο εμείς οργανώσαμε τη μεγάλη διαδήλωση, ποιος δεν τη θυμάται, που τελικά ματαίωσε την κάθοδο των Βουλγάρων φασιστών στη Δυτική Μακεδονία.
Θα σας φέρω και ατομική περίπτωση, παρ' όλο που δεν χρειάζεται να περιαυτολογεί κανείς πάντοτε και παντού. Ανεξάρτητα από το ότι εδώ παρουσιάζονται πολλοί κατηγορούμενοι να έχουν θύματα στην περίοδο αυτή, ο Λαζαρίδης, ο Καλοφωλιάς, τους ίδιους τους δικούς τους και ανεξάρτητα από το ότι και το δικό μου σπίτι έπαθε και ανεξάρτητα από το ότι και εγώ ο ίδιος σύρθηκα στα γερμανο-ιταλικά στρατόπεδα στον καιρό της Κατοχής, τον Απρίλη του 1944 στη Λακωνία, τότε που ήταν η περίοδος που οι σύμμαχοι ετοίμαζαν την απόβαση στη Δυτική Ευρώπη, το δεύτερο μέτωπο, για να παραπλανηθούν οι Γερμανοί, εδώ πέρα το Στρατηγείο της Μ. Ανατολής έδωσε εντολή στον ΕΛΑΣ να αρχίσει έντονη δράση κατά των Γερμανών, με σκοπό ακριβώς αυτοί να παραπλανηθούν. Και πραγματικά άρχισε αυτή η δράση. Οι Γερμανοί νόμισαν ότι μπορεί κάτι να συμβεί εδώ πέρα και άρχισαν να παίρνουν μέτρα και ειδικότερα στη Νότια Πελοπόννησο πιο πολύ.
Εκείνη την περίοδο ακριβώς στη Λακωνία πήρα μια πληροφορία ότι θα περάσει ένας Γερμανός στρατηγός με το επιτελείο του και ένα τμήμα γερμανικό για να επιθεωρήσει τα έργα που γίνονταν στη Νότια Πελοπόννησο και με ρώτησαν οι Άγγλοι τι θα κάνουμε, θα τους χτυπήσουμε ή όχι. Και η ερώτηση αυτή είχε το νόημά της, γιατί ένα Γερμανό στρατηγό θα τον πληρώναμε πολύ ακριβά. Είχαν προηγηθεί άλλες περιπτώσεις. Στο Κούρνοβο ανατινάχτηκε μια αμαξοστοιχία και εκτελέστηκαν 120 στελέχη του ΚΚΕ που είχαν κάνει και στην Ακροναυπλία. Σε τέτοιες στιγμές δεν χωρούν δισταγμοί και αδίσταχτα είπα, χτυπήστε τους. Πέρασαν, δεν έχω ακριβώς την εφημερίδα και ξεχνώ το όνομα του στρατηγού, τον χτύπησαν, σκοτώθηκαν ο Γερμανός, το επιτελείο του και αρκετοί φαντάροι. Για αντίποινα οι Γερμανοί τουφέκισαν 200 στελέχη του κόμματος στο σκοπευτήριο της Καισαριανής από το Χαϊδάρι. Επίσης την ίδια ακριβώς περίοδο ανακοίνωσαν: «Ως αντίποινα διά την δολοφονίαν δυο Γερμανών Αξ/κών διαπραχθείσαν την 25 Απριλίου 1944 ανάνδρως εξ ενέδρας, διέταξα τον τυφεκισμόν 110 κομμουνιστών επί τόπου και την ριζικήν καταστροφήν του χωρίου Κυριακή. Ο Ανώτατος Αρχηγός των Ταγμάτων Ασφαλείας και της Αστυνομίας Ελλάδος», δηλαδή ο περιβόητος Σιμάνα.
Αυτή ήταν η δική μας δράση. Και αυτές τις εκατόμβες προσφέραμε. Έτσι αγαπάμε εμείς την Ελλάδα, με την καρδιά μας και με το αίμα μας. Άλλο είναι τα λόγια και άλλο οι πράξεις, διότι αυτά τα γεγονότα νομίζω ότι μπορούν να κολλήσουν κάθε συκοφάντη στον τοίχο. Θα σας αναφέρω και άλλο στοιχείο. Αν διαβάσετε το κείμενο της απόφασης της 2ης ολομέλειας του Οκτώβρη του 1951, θα δείτε ότι είναι ένα κείμενο καθαρά πατριωτικό. Ένα δεύτερο κριτήριο για το εάν είμαστε προδότες είναι αυτό: αν είμασταν προδότες στο τέλος δεν θα είχαμε καμιά επιρροή στον λαό και θα παύαμε να υπάρχουμε σαν κόμμα και σαν οργάνωση ενώ το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει. Παρ' όλους τους διωγμούς και τις εκατόμβες δεν σταματάει η επιρροή μας, αντίθετα, πολιτικά τουλάχιστον, μεγαλώνει.
Έπειτα υπάρχει και μια άλλη περίπτωση, το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι ανήκουν σε άλλες παρατάξεις και κόμματα, δέχονται να συνεργαστούν σε διάφορες δουλειές και υποθέσεις μαζί μας. Αυτό εν πάση περιπτώσει αποδείχνει ότι και αυτοί δεν πιστεύουν στη γνώμη ότι είμαστε προδότες. Εγώ θα σας πω μερικές περιπτώσεις en passant.
Γνωστότατος Αθηναίος και στέλεχος του Ελληνικού Συναγερμού είχε και έχει ακόμα σχέσεις οικονομικές και δοσοληψίες σοβαρές με την εδώ καθοδήγηση του ΚΚΕ. Επίσης ανώτατος οικονομικός παράγοντας του τόπου, γνωστότατος και «ακράτου εθνικοφροσύνης» είχε έλθει επανειλημμένα σε επαφή μαζί μας για μια σειρά δουλειές. Άλλη περίπτωση. Στέλεχος εθνικόφρονος κόμματος μας έδωσε πέρσι μια έκθεση εμπιστευτική του Μάινορ της Αμερικάνικης Πρεσβείας προς το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, στην οποία αναφερόταν ότι όλα τα κόμματα είναι ανίκανα και διεφθαρμένα, για να δημοσιευθεί. Κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον, αυτό δεν μπορούσε να γίνει παρά με τη συναίνεση της Αμερικάνικης Πρεσβείας. Δεν αναφέρω τέτοια παραδείγματα άλλα, διότι δεν έχουν αξία εάν δεν αναφερθούν ονόματα, όχι που δεν μπορεί κανείς να βρει. Πάντως όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν μας πιστεύουν για προδότες.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό γεγονός είναι το ότι δεν μας δικάζουνε για μια υπόθεση για την οποία ουσιαστικά έχουμε ξαναδικαστεί. Στην προηγούμενη δίκη για περίπου 20 κατηγορουμένους μοναδική κατηγορία ήταν ότι έδιναν πληροφορίες, ότι ήταν μια ομάδα πληροφοριών οι Κανελλόπουλος, Παπαγεωργίου, ο περίφημος Βιστάκης, ο ιδιαίτερος του Τσουδερού, ένας άλλος Ζερβογιάννης του υπουργείου Πληροφοριών και πολλοί άλλοι των οποίων δεν θυμάμαι τα ονόματα. Επειδή η πρώτη μέρα της δίκης δεν άφησε καλές εντυπώσεις και στο Στρατοδικείο το ίδιο, γιατί ο κυριότερος μάρτυρας της κατηγορίας δεν είχε φέρει καθόλου αποδείξεις και η δίκη εξελισσόταν σε κωμωδία, τη δεύτερη ημέρα της δίκης ο πρόεδρος του δικαστηρίου εκάλεσε ξανά τον Αγγελόπουλο να φέρει κι άλλες αποδείξεις και προσκομίστηκε ένας φάκελος με φωτοτυπίες, οι οποίες ήταν δελτία πληροφοριών και οι οποίες πρέπει να προσκομιστούν εδώ, πληροφορίες πάσης φύσεως πολιτικές, οικονομικές και ορισμένες και στρατιωτικές, ας τις ονομάσούμε έτσι. Από πού προέρχονταν;
Εδώ λέει ο Κανελλόπουλος στην κατάθεσή του ότι αυτοί ήταν μια παλιά ομάδα η οποία έδινε πληροφορίες (δεν μου το επιτρέψατε ποτέ, άλλως θα το διευκρίνιζα) και τελικά τον Αύγουστο του 1950 ο Παπαγεωργίου, που ήταν επικεφαλής αυτής της ομάδας, λέει πως ο Κανελλόπουλος προτείνει να ξαναφτιάξουν αυτή την ομάδα. Υπήρχαν αντιρρήσεις και δισταγμοί και τελικά παρουσιάζεται κάποιος άλλος ονόματι Γεωργιάδης, ο οποίος προτείνει να τον συνδέσει με το κόμμα. Ο Γεωργιάδης δεν προσκομίστηκε ούτε και στην προηγούμενη δίκη παρ' ότι κατονομάστηκε ούτε και σ' αυτή τη δίκη, έστω και ως μάρτυρας τουλάχιστον κατηγορίας. Ο δε Γεωργιάδης, που πρότεινε στον Κανελλόπουλο να τον συνδέσει με το κόμμα, έπαιρνε τα σημειώματα και τα φωτογράφιζε ύστερα η Ασφάλεια. Και δικάζομαι δεύτερη φορά γι' αυτήν την υπόθεση της ομάδας για την οποία δεν φέρνω καμιά ευθύνη στο κάτω κάτω. Επίσης το πόρισμα αναφέρει ξεκάθαρα ότι αυτοί αποτελούσαν ομάδα κατασκοπείας. Ο προηγούμενος επίτροπος της άλλης δίκης στο κατηγορητήριό του το κύριο σημείο της κατηγορίας του το στήριξε σ' αυτή την περίφημη πληροφορία, και μάλιστα έκανε υπαινιγμό όχι μόνο για ύπαρξη ασυρμάτων αλλά για το ότι πολύ σύντομα θα καθίσουν και αυτοί που έχουν τους ασυρμάτους στο σκαμνί, διότι ήταν δυο-τρεις ημέρες προτού ανακαλυφθούν οι ασύρματοι. Και όλα τα άλλα που αναφέρθηκαν εδώ, περί σχολίων κ.λπ., υπήρχαν και στην άλλη δίκη, ώστε δεν υπάρχει τίποτα το νεότερο που παρουσιάστηκε τώρα.
Κατέθεσαν εδώ για παράνομο μηχανισμό. Είναι κοινό μυστικό ότι το ΚΚΕ έχει παράνομο μηχανισμό. Ως αρχή του κόμματος αυτό υπάρχει από το 1903, όταν τον πρωτόφτιαξε ο Λένιν και μίλησε για συνδυασμό νόμιμης και παράνομης δουλειάς. Ο παράνομος μηχανισμός είναι μια κατάσταση νόμιμης άμυνας, όταν υπάρχουν νόμοι 509 και άλλα, για να μπορέσει να διατηρηθεί το κόμμα που βρίσκεται στην παρανομία. Το ΚΚΕ εδώ στην Ελλάδα είναι από το 1925 στην παρανομία, από τον καιρό του Πάγκαλου, και έχει σκοπό ο παράνομος μηχανισμός να αναπτύξει τις νόμιμες οργανώσεις ώστε να μπορούν να εκπληρώνουν τον σκοπό τους και σκοπός τους είναι η πάλη του λαού για το ψωμί και για τη λευτεριά του. Γι' αυτό ακριβώς και η μεγάλη μάχη δίνεται για τον παράνομο μηχανισμό και οι αντίπαλοί μας προσπαθούν να τρομοκρατήσουν όσους δουλεύουν στον παράνομο μηχανισμό.
Εγώ δεν αρνούμαι ότι ήρθα στην Ελλάδα ακριβώς για να εφαρμόσω τη γραμμή του κόμματος. Στο εξωτερικό άλλωστε έμεινα 3-4 μήνες όλους όλους, πάντοτε ήμουν εδώ. Το ζήτημα είναι ποια είναι αυτή η πολιτική, διότι εδώ και από τις δύο πλευρές υπάρχει αντίθεση και παρεξήγηση. Δεν θα αρχίσω να ανατρέχω στο παρελθόν διότι δεν είναι οι αντίπαλοί μας οι αναμάρτητοι που μπορούν να βάλουν τον λίθο εναντίον μας και ξέρουμε καλά πώς προκλήθηκε και ο Δεκέμβριος και ο εμφύλιος πόλεμος και δεν είναι με το μέρος μας το λάθος, το αμάρτημα. Εν πάση περιπτώσει εμείς σταματήσαμε, υποχρεωθήκαμε να σταματήσουμε τον εμφύλιο πόλεμο και διακηρύξαμε ότι από δω και πέρα με όλες μας τις δυνάμεις θα αγωνισθούμε για το ψωμί, για ελευθερίες, δικαιοσύνη και γενική αμνηστία. Μα υπάρχουν πρόσφυγες έξω και αυτοί αποτελούν απειλή για την Ελλάδα και τι θα γίνει; Οι πρόσφυγες είναι αναγκαστικά έξω. Πρώτα πρώτα, δεν είναι σωστό ότι εκπαιδεύονται και γυμνάζονται στρατιωτικά. Εάν πάρετε τα ίδια τα «Στρατιωτικά Νέα», το φύλλο του Γενικού Επιτελείου επανειλημμένα έχει γράψει ότι δουλεύουν «σαν είλωτες» στα διάφορα εργοστάσια, κολχόζ κ.λπ. Επομένως είναι καινούργιο φασούλι το ότι γυμνάζονται για να έρθουν στην Ελλάδα. Η ξενιτιά είναι πικρό πράγμα και ο καθένας απ' αυτούς νοσταλγεί και θέλει να έρθει στην Ελλάδα. Όλα αυτά που λέγονται είναι συκοφαντίες και ψέματα και θα σας φέρω ένα παράδειγμα. Δημοσιεύθηκαν μερικές φωτογραφίες από Ελληνόπούλα που είχαν ορισμένα πηλήκια στις σχολές που δουλεύουν, σχολές τεχνικές.
Γράφουν οι εφημερίδες ότι αυτά εκπαιδεύονται στρατιωτικά. Ένα σχόλιο όμως στον «Εθνικό Κήρυκα» με τίτλο τα Ελληνόπουλα λέει: «Ο Ραδιοφωνικός Σταθμός των συμμοριτών μεταδίδει ότι παρεχαράχθησαν αι φωτογραφίαι των ελληνοπαίδων που εδημοσιεύθησαν εις τον ημερήσιον Τύπον με στολάς στρατιωτικάς από τα σχολεία της Κομινφόρμ. Ένα από αυτά τα παιδιά, μεταδίδει ο σταθμός, ευρίσκεται πράγματι εις Τσεχοσλοβακίαν, η στολή όμως την οποίαν φέρει δεν είναι στρατιωτική αλλά στολή ανθρακωρύχου, όπως φαίνεται και από τις δυο αξίνες χιαστί που υπάρχουν εις το πηλήκιόν του. Τα Ελληνόπούλα λοιπόν που ευρίσκονται εις τας χώρας του παραπετάσματος ομολογούν οι ίδιοι ότι τα έχουν και εργάζονται κατά τον πλέον σκληρόν τρόπον και νεαραί ακόμα υπάρξεις γίνονται ανθρακωρύχοι διά να δουλέψουν δια τον κόκκινον φασισμόν. Παραδέχονται λοιπόν ότι συμβαίνει ένα τέτοιο πράγμα». Εν πάση περιπτώσει το ζήτημα είναι ότι ούτε ετοιμάζουμε καμιά επίθεση στην Ελλάδα ούτε ποτέ διακηρύξαμε τέτοια πράγματα είτε φανερά είτε κρυφά. Οι πρόσφυγες έξω δουλεύουν για να ζήσουν. Όλοι θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα και τα παιδιά και οι μεγάλοι, φθάνει φυσικά να υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες και το κλίμα, που συνίσταται στην άμβλυνση των παθών, όταν σταματήσουν οι έμποροι του μίσους να αναπτύσσουν ακριβώς αυτό το μίσος.
Ένα άλλο σημείο αφορά τις σχέσεις με τις διάφορες χώρες και ειδικά τη Σοβιετική Ένωση. Κάθε κόμμα έχει τη δική του πολιτική και τα αστικά κόμματα δεν είναι απολύτως σύμφωνα στην εξωτερική τους πολιτική· άλλα προσεγγίζουν προς την Αμερική και άλλα αμφιταλαντεύονται μεταξύ Αμερικής και Αγγλίας. Έτσι και εμείς έχουμε την εξωτερική μας πολιτική. Πιστεύουμε ότι αν η Ελλάδα παρασυρθεί σε ένα νέο πόλεμο, ο πόλεμος αυτός μόνον καταστροφές μπορεί να της φέρει και συνεπώς η θέση της είναι να μείνει έξω από κάθε περιπέτεια. Πιστεύουμε επίσης ότι η εξάρτηση από την Αμερική όχι μόνο θα βλάψει την Ελλάδα, αλλά θίγει και την ανεξαρτησία της. Να σας φέρω ένα παράδειγμα. Προχθές περιμέναμε όλοι να δούμε τι θα πει ο Πιουριφόι, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που και ο ίδιος αναγκάστηκε να κάνει δηλώσεις και να πει: (Γράφουν οι εφημερίδες) «...Οι Έλληνες πρέπει να πάψουν να ερωτούν περί των προθέσεων της αμερικάνικης πρεσβείας και ν' αποφασίσουν οι ίδιοι εάν θέλουν ή όχι την κυβέρνησιν των» («Βήμα» 23/2). Νομίζω ότι δεν χρειάζεται σε τέτοιο βαθμό να δένεται η Ελλάδα από μια μεγάλη δύναμη γιατί ασφαλώς θίγει την ανεξαρτησία της.
Επίσης ένας καινούργιος πόλεμος δεν πρέπει να βρει την Ελλάδα αντίθετη στη Σοβιετική Ένωση, με την οποία δεν μας χωρίζει τίποτα και στο κάτω κάτω της χρωστούμε και τη λευτεριά μας, γιατί αν δεκαπέντε εκατομμύρια Σοβιετικοί εργάτες δεν θυσιάζονταν στον πόλεμο ίσως η Ευρώπη να στέναζε κάτω από την μπότα των Γερμανών. Αυτή είναι η πολιτική που πιστεύουμε ότι πρέπει να ακολουθήσει η Ελλάδα. Και ποιος πιστεύει ότι η πολιτική αυτή είναι προδοτική; Μέσα στο πλαίσιο της πολιτικής αυτής που εξυπηρετεί την Ελλάδα παρακολουθούμε όλες τις εκδηλώσεις της πολιτικής ζωής της χώρας και μας ενδιαφέρουν όλοι οι τομείς της, και ο πολιτικός και ο κοινωνικός και φυσικά και κάθε ενδεχόμενο πολεμικής προετοιμασίας που κάνει η χώρα.
Γενικά μας ενδιαφέρουν όλα τα παρασκήνια της πολιτικής και κοινωνικής ζωής της χώρας. Ένας άλλος πολιτικός που κυκλοφορεί ελεύθερα μπορεί να πάει στου Ζαχαράτου ή στους διαδρόμους της Βουλής και να τα μαθαίνει όλα αυτά. Εμείς που ζούμε παράνομα πρέπει να αναζητήσουμε αναγκαστικά άλλους τρόπους για να μπορέσουμε να μάθουμε ό,τι είναι δυνατόν να μάθουμε και απ' αυτό ακριβώς προέρχεται και το ενδιαφέρον μας να μαζεύουμε διάφορες πληροφορίες όπως ανέφερα και στην προηγούμενη δίκη, που έδινε πληροφορίες και ο ιδιαίτερος του Τσουδερού και του υπουργού Τύπου κ.λπ. Από του σημείου όμως αυτού μέχρι του να μας κατηγορούν για κατασκοπεία υπάρχει μεγάλη απόσταση. Έχω ένα απόκομμα του «Έθνους» που λέει τα εξής: «Ν. ΥΟΡΚΗ 18/2/52. Κατά τηλεγράφημα των Τάιμς εκ Λευκωσίας Κύπρου θα κατασκευασθεί εις την νήσον αυτήν μεγάλη αμερικανική αεροπορική βάσις, δυναμένη να χρησιμοποιείται από τα καλύτερα των αμερικάνικων βομβαρδιστικών, τα εξακινητήρια "Β 36". Προσωπικόν εκ 3.000 Αμερικανών θα εγκατασταθεί εις Κύπρον».
Έρχομαι τώρα σε ένα άλλο σημείο. Από την προηγούμενη δίκη ως τη σημερινή ποια νέα στοιχεία προέκυψαν για να μας παραπέμψουν πάλι. Ένα στοιχείο είναι οι ασύρματοι και συγκεκριμένα ότι εγώ είχα τους ασυρμάτους. Πρώτα απ' όλα για να καθοδηγεί κανείς τους ασυρμάτους προϋποθέτει μιαν επίσκεψη σ' αυτούς. Η Καλλιθέα δεν λέει τίποτα. Λέει μόνο ο Αργυριάδης ότι πέρασα εγώ κάποτε από εκεί αλλά με αναγνώρισε αργότερα, όταν είδε τις φωτογραφίες στους τοίχους. Με τον Αργυριάδη καθήσαμε μαζί αρκετό καιρό στη φυλακή στην Ακροναυπλία. Δεν νομίζω ότι ήταν ανάγκη να με δει στις φωτογραφίες για να με γνωρίσει. Ίσως να οφείλεται κι αυτό στη δειλία του Αργυριάδη και του αδερφού του, όπως άλλωστε κατατέθηκε.
Ένα άλλο είναι τα ίδια σήματα που «διεβιβάζοντο» στην ηγεσία του κόμματος όπως κατατέθηκε. Αυτά τα πιάσανε στον αέρα και ύστερα αποκρυπτογραφήθηκαν. Και εδώ μένουν πολλά ερωτήματα και ερωτηματικά. Ποιος μπορεί να εγγυηθεί την αλήθεια αυτών των σημάτων, αφού δεν υπάρχει απόδειξη ότι είναι πραγματικά; Μα παρουσιάζουν αληθοφάνεια. Γιατί ο Βαβούδης δεν έκαψε τον κώδικα; Αλλά ας δούμε τώρα τι αληθοφάνεια έχουν τα σήματα. Από όλα όσα ανακοινώθηκαν δεν υπάρχει περίπτωση που το ίδιο το σήμα να αποκαλύψει κάποιο γεγονός. Και η περίπτωση του Μπάτση και σειρά άλλων γεγονότων, όλα αυτά είχαν αποκαλυφθεί και είχαν γραφεί στις εφημερίδες. Επίσης υπάρχουν και ανακρίβειες μέσα. Θα αναφέρω τούτο. Αναφέρθηκε ότι «ο 21 μετεφέρθη στις αρχές Αυγούστου στις φυλακές και από κει μας έστειλε ειδοποίηση να τον βάλουμε υποψήφιο». Εγώ δεν μεταφέρθηκα ποτέ στις φυλακές. Ήμουν απομονωμένος στην Ασφάλεια. Ας κάνουμε την υπόθεση ότι όλα τα σήματα είναι αυθεντικά, γνήσια. Για να δούμε πού μπορεί να στηριχθεί η κατηγορία περί κατασκοπείας. Το γεγονός ότι στέλνονταν στην ηγεσία του κόμματος, αυτό δεν αποτελεί στοιχείο. Θα σας διαβάσω το εξής από την «Καθημερινή». «Ο ηγέτης του γαλλικού κόμματος Μορίς Τορέζ, ο οποίος μετέβη προ έτους και πλέον εις την Ρωσίαν δια να υποβληθεί εις θεραπείαν δια προσβολήν παραλύσεως, κατευθύνει την δράσιν του κόμματός του εις την Γαλλίαν από την Σοβιετικήν Ένωσιν». « Η "Ουμανιτέ" εδημοσίευσεν εις την πρώτη σελίδα της μία συνέντευξιν του Τορέζ με τον γραμματέα του κόμματος Ογκίστ Λεκέρ, ο οποίος λέγει ότι η γενική κατάστασις του Μορίς του επιτρέπει να λαμβάνει ενεργόν μέρος εις την καθοδήγησιν του κόμματός μας».
Έπειτα σε εκατοντάδες σήματα που υπάρχουν στην περίοδο που ήμουν εγώ ελεύθερος μόνον δύο αναφέρονται σε στρατιωτικές πληροφορίες και ελάχιστα άλλα όταν πια εγώ δεν ήμουν έξω. Σε ένα από αυτά αναφέρεται ότι σε ένα ξερονήσι γίνονται έργα και στη συνέχεια αναφέρει ότι ένας όρος της ελληνοτουρκικής συμμαχίας είναι να μην προβάλει η Ελλάδα αξιώσεις για την Κύπρο και γενικά αναφέρεται στις σχέσεις μας με την Τουρκία. Αν λογαριάσει κανείς ότι πριν από λίγες μέρες σε τούρκικη εφημερίδα δημοσιεύθηκε σχετικό άρθρο για την Κύπρο και τα Δωδεκάνησα, δεν νομίζω ότι πρόκειται περί πληροφορίας η οποία έχει στρατιωτική αξία. Σε παρόμοιες πληροφορίες σωστό θα ήταν να αναφέρονται και συντεταγμένες, διότι άλλως δεν έχουν έννοια. Μια δεύτερη πληροφορία είναι εκείνη που λέει ότι στον Αχλαδόκαμπο γίνονται οχυρά. Τι οχυρά να γίνουν εκεί; Μήπως κάναν κανένα κτίριο για να μείνουν οι χωροφύλακες; Μπορεί κανείς να διαπιστώσει αν εκεί γίνονταν οχυρά. Αυτές είναι όλες οι πληροφορίες που υποθέτω ότι δόθηκαν αυτή την περίοδο. Στην προηγούμενη δίκη υπήρχαν περισσότερες πληροφορίες στρατιωτικής φύσης. Αυτή είναι η κατασκοπεία που τόση εκμετάλλευση έγινε από τον εσωτερικό και εξωτερικό Τύπο.
Έρχομαι τώρα σε ένα άλλο θέμα, το θέμα των χρημάτων. Και αν υποθέσει κανείς ότι όλα αυτά που λέει ο Μπάτσης, είναι τελείως ακριβή πρόκειται περί ενός ποσού το οποίον νομίζω ότι το πολύ πολύ δεν περνάει τα τετρακόσια εκατομμύρια σε περίοδο ενάμιση χρόνου. Αν κάνει κανείς έναν υπολογισμό και συγκεκριμένα αν τα συγκρίνει με τα έξοδα τα οποία έχουν τα άλλα κόμματα, θα διαπιστώσει ότι δεν πρόκειται περί μεγάλου ποσού. Σαν παράδειγμα σας αναφέρω τα έξοδα του Πλαστήρα κατά την προεκλογική περίοδο και τα έξοδα του Συναγερμού κατά την περιοδεία του Παπάγου στην Πελοπόννησο που ανήλθαν σε δύο δισεκατομμύρια δραχμές.
Πρόκειται περί μεγάλου ποσού όταν απ' αυτό διατέθηκαν τόσα χρήματα διά να συντηρηθούν άνθρωποι εξόριστοι και φυλακισμένοι, οικογένειες εξορίστων και για τόσην άλλη παράνομη δουλειά, έντυπο υλικό, προκηρύξεις κ.λπ.; Είναι μια σταγόνα στον ωκεανό. Τώρα από πού προέρχονται αυτά τα χρήματα μπορεί κανείς να το ξέρει. Από εράνους στο εσωτερικό και το εξωτερικό, όπως στη Γαλλία και σε άλλες χώρες. Μπορούσαμε δε να βρούμε και περισσότερα χρήματα και θα σας αναφέρω το εξής: Στο εξωτερικό δουλεύουν τριάντα χιλιάδες πρόσφυγες. Αυτοί αν κάνουν έναν έρανο και διαθέσουν ένα μεροκάματό τους θα μαζευτούν τεσσεράμισι χιλιάδες χρυσές λίρες που θα μπορούσε έτσι να ενισχυθεί το Κομμουνιστικό Κόμμα. Δεν έχω να προσθέσω περισσότερα.
Ο υπουργός των Εσωτερικών είπε ότι η δίκη αυτή θα είναι πολύ διδαχτική. Κατά τη γνώμη μου θα είναι πραγματικά διδαχτική. Το δίδαγμα που θα βγει είναι ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα δεν χτυπιέται με τέτοια μέσα. Όπως απέδειξε η ιστορία του ως τα τώρα έχει βαθιές ρίζες ακατάλυτες, ποτισμένες με αίμα που έχυσε στους αγώνες για την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό. Εμείς πιστεύουμε στην πιο σωστή θεωρία που διανοήθηκαν τα πιο προοδευτικά μυαλά της ανθρωπότητας. Και η προσπάθειά μας, ο αγώνας μας είναι να γίνει η θεωρία αυτή πραγματικότητα για την Ελλάδα και τον κόσμο ολόκληρο! Αγαπάμε την Ελλάδα και το λαό της περισσότερο από τους κατηγόρους μας. Το δείξαμε όταν εκινδύνευε η ελευθερία, η ανεξαρτησία και η ακεραιότητά της και ακριβώς αγωνιζόμαστε για να ξημερώσουν στη χώρα μας καλύτερες μέρες χωρίς πείνα και πόλεμο. Για τον σκοπό αυτό αγωνιζόμαστε και όταν χρειαστεί θυσιάζουμε και τη ζωή μας. Πιστεύω ότι δικάζοντάς μας σήμερα, δικάζετε τον αγώνα για την ειρήνη, δικάζετε την Ελλάδα. Δεν έχω τίποτα άλλο να προσθέσω.

H απολογία της Έλλης Παππά
Αν η κατηγορία που μου αποδίδεται αφορούσε μόνον εμένα προσωπικά, ασφαλώς θα έσπευδα να την αντικρούσω, να πω ότι είναι συκοφαντική, αποκρουστική και παν ό,τι θα έκανε κάθε Έλληνας και κάθε Ελληνίδα. Όμως το ζήτημα δεν φαίνεται τόσο απλό. Υπάρχουν ορισμένα γεγονότα και στοιχεία που γεννούν πολλές σκέψεις. Αυτά τα γεγονότα ξεκινούν από την προηγούμενη δίκη. Συγκεκριμένα υπήρχε στη δίκη εκείνη μια έκθεση του αστυνόμου Κροντήρη που αναφερόταν σε κατασκοπία. Όμως στην απόφαση η κατηγορία αυτή φαίνεται ότι πέρασε απαρατήρητη από το δικαστήριο εκείνο. Υπήρχε ακόμη μια κατηγορία του Β. Επιτρόπου να παραπεμφθούμε για κατασκοπία σε εκείνη ακόμα τη δίκη. Πιο πέρα υπήρχαν ακόμα δηλώσεις δύο υπουργών στη Βουλή. Ο ένας είπε ότι η δίκη εκείνη δεν θα έπρεπε να γίνει και ότι θα έπρεπε να διακοπεί και να παραπεμφθούμε σε άλλο δικαστήριο. Και ο άλλος υπουργός είπε ότι είμεθα κατάσκοποι και ότι από τέτοια δίκη θα πρέπει να περάσουμε. Όλα αυτά τα στοιχεία δημιουργούν ορισμένες σκέψεις. "Η ότι τότε στην προηγούμενη δίκη υπήρχαν τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη συμμετοχή μας σε τέτοιες πράξεις και γι' αυτές θα έπρεπε να δικαστούμε τότε, ή χρειαζόταν μία καταδίκη από τέτοιο δικαστήριο που να στηρίζει μία ενδεχόμενη εκτέλεσή μας, γιατί όταν έγινε η πρώτη δίκη επρόκειτο για έκτακτο δικαστήριο και η εκτέλεση δε θα ήταν εύκολη.
Υπάρχει ακόμα και ένα τρίτο ζήτημα που μπορεί να σκεφθεί κανείς, το αν δηλαδή πρόκειται να επιδιωχθεί ένας αποτελεσματικός τρόπος δίωξης του Κομμουνιστικού Κόμματος. Ο κυριότερος μάρτυρας της κατηγορίας είπε ότι εγώ προσωπικά εκινιόμουν μεταξύ Μπελογιάννη και Πλουμπίδη. Νομίζω ότι γι' αυτό καταδικάστηκα στην προηγούμενη δίκη. Ο κυριότερος κατήγορος από τους κατηγορούμενους, ο Μπάτσης, ανέφερε τρεις-τέσσερες περιπτώσεις που με γνώρισε. Είπε στην κατάθεσή του ότι με είδε μια φορά το '49 με τον Πλουμπίδη. Επίσης είπε ότι με γνώρισε το '45 στα Τρίκαλα. Έπειτα ανέφερε για το 1943, και τελευταία είπε ότι το '47 συζητήσαμε σχετικώς για τον «Ανταίο». Δεν πρόκειται ν' απαντήσω σ' αυτό. Νομίζω ότι από όλη τη διαδικασία φάνηκε ότι το ζήτημα δεν αφορά άτομα αλλά το ίδιο το Κομμουνιστικό Κόμμα. Συνεπώς αν το K.K. είναι κόμμα κατασκόπων, τότε κάθε κομμουνιστής και κάθε κομμουνίστρια βγαίνει ότι είναι κατάσκοπος και τότε θα είναι περιττό να κάνουμε και δίκη. Με ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσαμε εύκολα να ενοχοποιήσουμε τους πάντες.
Με μια πρώτη ματιά το πράγμα φαίνεται κάπως βολικό. Αλλά το πράγμα αυτό δεν θα κατέληγε παρά στο να δημιουργήσει μια νέα περίοδο όξύνσης για την Ελλάδα. Νομίζω ακόμη ότι εδείχθηκε πως προκειμένου να χτυπηθεί το K.K. δεν υπάρχει κανείς δισταγμός για τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν. Και το Κόμμα που χτυπιέται μ' όλα τα μέσα αποκτά περισσότερους τίτλους τιμής. Ακόμα πιο πέρα φάνηκε ότι η κατηγορία αυτή δεν χτυπά μόνο το K.K. της Ελλάδας αλλά έγινε προσπάθεια να χτυπηθούν τα K.K. όλου του κόσμου.
Έως σήμερα έχει φανεί πάρα πολύ, για όσους διαβάζουν τουλάχιστον τις εφημερίδες, ότι τα κομμουνιστικά κόμματα, οι Λαϊκές Δημοκρατίες και η Σοβιετική Ένωση εργάζονται για την ειρήνη. Φυσικά ακούμε πάρα πολλά να λέγονται, ότι η πάλη αυτή, ο συνεχής και διαρκής αγώνας για την ειρήνη δεν είναι τάχα ειλικρινής, από μέρος της Σοβιετικής Ένωσης. Όμως θα έπρεπε να δεχθεί κανείς παράλληλα, ότι πλάι στα ατλαντικά σύμφωνα, η Σοβιετική Ένωση δεν έχει απαντήσει, παρά με μια πάλη για την ειρήνη. Αυτό γίνεται για όλα τα κόμματα, όπως και για το ΚΚΕ.
(Εν συνεχεία η κατηγορουμένη υποστηρίζει ότι οι κατηγορούμενοι δεν είναι πράκτορες, αλλά είναι άνθρωποι οι οποίοι δρουν, κινούνται και δίνουν και τη ζωή τους για την Ελλάδα και ο ελληνικός λαός από τότε μέχρι σήμερα δεν βρίσκεται, παρά πότε υπό αγγλικό και πότε υπό αμερικάνικο ζυγό. Όσον αφορά την κατηγορία, η οποία της επιρρίπτεται, λέγει ότι δεν την παραδέχεται και δεν δέχεται ούτε καν να απαντήσει επ' αυτής).
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Επήρες χρήματα από τον Μπάτσην;
Ε. ΠΑΠΠΑ: Δεν πρόκειται ν' απαντήσω.

H απολογία του Φ. Λαζαρίδη
Κύριε Πρόεδρε, κύριοι Στρατοδίκαι, δεν έχω να πω πολλά και συνεπώς δεν θα σας κουράσω, τα γεγονότα είναι τόσο γνωστά που δεν νομίζω ότι μπορώ να προσθέσω τίποτα το καινούργιο. Θα ήθελα να πω μόνον μερικά λόγια για να τοποθετήσω τα πράγματα στη θέση τους και να διευκρινίσω ορισμένα σημεία και πρώτα πρώτα θέλω να κάμω μια μικρή αναδρομή εις το παρελθόν. Πριν από εννιά χρόνια περίπου και στην ίδια αυτή πολύ πιθανόν αίθουσα, εδικάζετο από γερμανικό στρατοδικείο και κατεδικάζετο σε θάνατο και εξετέλεστο ένας άνθρωπος που είχε το θάρρος να αγωνιστεί για την ελευθερία της Πατρίδας και το διώξιμο των Γερμανών. Ο άνθρωπος αυτός ήταν ο πατέρας μου. Την ίδια περίπου εποχή στη Θράκη, που την κατείχαν τότε Βούλγαροι φασίστες, δικαζόταν από βουλγάρικο στρατοδικείο και καταδικαζόταν σε ισόβια δεσμά μια γυναίκα που είχε το θάρρος να αγωνιστεί για την απελευθέρωση της Θράκης και το διώξιμο των Βουλγάρων φασιστών. H γυναίκα αυτή ήταν η μητέρα μου. Ρίχτηκε στη φυλακή και ασφαλώς θα εσάπιζε μέχρι σήμερα εάν η νίκη δεν έκλεινε με το μέρος των τότε συμμάχων.
Μετά την απελευθέρωση, αν όχι τίποτε άλλο, περιμέναμε ότι θα γινόταν, τουλάχιστον, στη μητέρα μου μια ηθική αναγνώριση των θυσιών της και των υπηρεσιών της για την απελευθέρωση. Έγινε όμως ακριβώς το αντίθετο. Εδώ και πέντε χρόνια η μητέρα μου σέρνεται από κρατητήριο σε κρατητήριο, και από εξορία σε εξορία, χωρίς να τη βαραίνει καμιά απολύτως κατηγορία. Υστέρα από τους αγώνες και τις θυσίες της, αυτή ήταν η ανταμοιβή της.
Έρχομαι τώρα στη δική μου περίπτωση: Σήμερα, ύστερα από εννιά χρόνια, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Δικάζομαι ως ένοχος έσχατης προδοσίας, δηλαδή σαν προδότης της Πατρίδας μου. Έχω όμως τη γνώμη ότι εκείνο που κρίνει τον πατριωτισμό ενός ανθρώπου δεν είναι τα λόγια αλλά τα έργα, και λέγω ότι δεν είμαι προδότης. Ικανή απόδειξη είναι η ιστορία της οικογένειάς μου. Κάθε άλλο παρά προδοτική είναι η ιστορία της. Δεν αρνούμαι το γεγονός ότι ήξερα την ύπαρξη του μηχανισμού. Είναι αλήθεια ότι το ήξερα και βοηθούσα στην απόκρυψη του μηχανισμού. Και οι λόγοι ήσαν δύο: 1) Η υποχρέωση που είχα προς τον άνθρωπο που ήταν για μένα πατέρας μου και 2) διότι είχα κι εγώ τα ίδια φρονήματα. Αν και δεν υπήρξα ποτέ μέλος του ΚΚΕ, εν τούτοις πάντοτε πίστευα και πιστεύω στα κομμουνιστικά ιδανικά. Πιστεύω ότι το ΚΚΕ αγωνίζεται για το λαό, για μια καλύτερη και ευτυχισμένη ζωή για όλους μας. Αρνούμαι απολύτως την κατηγορία για κατασκοπία. Γνωρίζω καλά ότι το ΚΚΕ δεν είναι κόμμα κατασκόπων και προδοτών. Εάν ο πατέρας μου ήταν προδότης δεν θα τουφεκιζόταν από τους Γερμανούς και εάν η μητέρα μου ήταν προδότρια, δεν θα καταδικαζόταν από τους Βουλγάρους φασίστες σε ισόβια δεσμά. Και δεν είναι μόνον αυτή, είναι χιλιάδες οι βασανισθέντες και εκτελεσθέντες. Δεν μπορώ ποτέ να παραδεχθώ ότι όλοι αυτοί ήταν προδότες.
Εκείνο που πίστευα και πιστεύω είναι ότι την ύπαρξη του μηχανισμού την επέβαλε η ανάγκη για την καλύτερη οργάνωση του αγώνα για την ειρήνη και τη γενική αμνηστία. Πίστευα και πιστεύω ότι βοηθώντας την απόκρυψη του μηχανισμού βοηθούσα έστω και λίγο στο να πάψει πια το αίμα, να σταματήσουν οι εκτελέσεις και ν' ανοίξουν οι πόρτες των φυλακών για να βρούνε και οι φυλακισμένοι και εξόριστοι τη χαρά της ζωής, που μέσα σ' αυτούς ήτανε και η μητέρα μου. Χρέος μου και καθήκον μου ήταν επομένως να μη φανερώσω την ύπαρξη του μηχανισμού, γιατί εάν τη φανέρωνα θα ήμουν πραγματικά ένας προδότης.
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ: Η μητέρα σου καταδικάστηκε από βουλγάρικο Στρατοδικείο;
ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Μάλιστα.
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ : Στην απελευθέρωση ήσουν στη Θράκη;
ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Μάλιστα.
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ : Είδες αδελφωμένες βουλγαρικές και ελληνικές σημαίες;
ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Μάλιστα.
ΕΠΙΤΡΟΠΟΣ : Η μητέρα σου τότε πώς καταδικάστηκε από Βουλγάρους;
ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: Ποια σχέση είχε το βουλγάρικο φασιστικό Στρατοδικείο με το τι έγινε στην απελευθέρωση; Η μητέρα μου πολέμησε τους Βουλγάρους φασίστες.

Πηγή: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία

Σάββατο, 19 Μαρτίου 2011

Περί διασποράς ψευδών ειδήσεων

Πριν λίγες μέρες, σε ιστολόγιο που κάθε παπαγαλάκι μπορεί να δημοσιεύσει ανεξέλεγκτα ό,τι χαλκευμένη είδηση θέλει, εμφανίστηκαν τα άθλια ανυπόγραφα άρθρα δήθεν "υψηλόβαθμου στελέχους σε έναν από τους μεγαλύτερους τραπεζικούς οργανισμούς της χώρας μας" "Χρεωκοπία στις 25 Μαρτίου 2011 ? ? ? ? ?" και "Χρεωκοπία στις 25 Μαρτίου 2011 ? ? ? ? ? Νο2", όπου κάποιος "τορναδόρος" ή "φανοποιός" (κατά τα λεγόμενα του τμήματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ασφάλειας Αττικής), ισχυρίζονταν ότι ανήμερα της 25ης Μαρτίου, η Ελλάδα θα χρεοκοπούσε. Ως αποτέλεσμα του πανικού που προκάλεσαν τα δημοσιεύματα, μέσα σε λίγες ώρες αποσύρθηκαν καταθέσεις σε ελληνικές τράπεζες ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ και μεταφέρθηκαν σε τράπεζες του εξωτερικού. Λόγω των επιπτώσεων αυτών, 10 άτομα παραπέμθησαν ως ύποπτα για διασπορά ψευδών ειδήσεων και φημών.

Πολλά θα μπορούσε να σκεφθεί κάποιος με αφορμή το θέμα αυτό, πχ:
  • Να αναρωτηθεί ποιος τελικά είναι ο ρόλος των ιστολογίων.
  • Να ανησυχήσει για το πόσο -με αφορμή αυτό το περιστατικό- θα περιοριστεί η ελευθερία της έκφρασης των ιστολογίων.
  • Να καταννοήσει πόσο επίπλαστοι είναι οι "νόμοι" της "ελεύθερης αγοράς", όταν ένας τορναδόρος που γράφει στον τίτλο "Χρεωκοπία" αντί "Χρεοκοπία" και στο κείμενο "παραληρήσει" αντί "παραλληλίσει", μπορεί να προκαλέσει την εξαγωγή 200 εκατομμυρίων ευρώ σε λίγες ώρες!
  • Σε τι εποχές ζούμε, που καταθέτες μιας οικονομικής επιφάνειας (άρα και γνώσεων περί της αγοράς), είναι έτοιμοι να πιστέψουν οτιδήποτε από οποιονδήποτε.
Παρόλο το ενδιαφέρον που έχουν τα ανωτέρω, όπως και άλλα σχετικά θέματα, εγώ θα σταθώ στο γεγονός της παραπομπής σε δίκη, ατόμων που ενέχονται για διασπορά ψευδών ειδήσεων και θα ρωτήσω αφελώς:

Αν το Κράτος αυτεπάγγελτα μπορεί παραπέμπει σε δίκη, κάποιους για διασπορά ψευδών ειδήσεων (τύποις, οι ισχυρισμοί τους δε μπορούν να διαψευσθούν, πριν την 25η Μαρτίου και ως τώρα δε συνάγεται ότι απεκόμησαν οποιουδήποτε είδους κέρδη από την πράξη τους), τότε τι θα έπρεπε να κάνει σε αυτόν που σίγουρα αποκόμισε πολιτικά κέρδη, διασπείροντας αποδεδειγμένα ψευδείς ειδήσεις ότι δήθεν "Λεφτά Υπάρχουν";

Δευτέρα, 7 Μαρτίου 2011

Νίκος Μπελογιάννης: Ο Άνθρωπος με το... Τριαντάφυλλο!

Ξέρω ότι διαβάζοντας τον τίτλο, θα θέλετε αυτόματα να πατήσετε το κουμπάκι "Σχόλια". Κι όμως... Αν δεχτούμε το εξώφυλλο του χτεσινού ένθετου της Ελευθεροτυπίας που αποτελεί το τελευταίο μέρος από τη σειρά "Οι Μεγάλες Δίκες", ο Μπελογιάννης θα πρέπει είναι ο Άνθρωπος με το... Τριαντάφυλλο!



Γιατί αυτό το πράμα που του έβαλαν να κρατάει, δε μοιάζει με τίποτα με Γαρύφαλλο, αφού τα φύλλα του δεν είναι επιμήκη και λυγισμένα:



Αντίθετα, είναι ωοειδή, όπως του τριαντάφυλλου!



Κατά τα άλλα, το ένθετο φαίνεται να είναι πολύ ενδιαφέρον. Περιέχει τα αρχεία των δικών Μπελογιάννη-Πλουμπίδη και πλούσιο φωτογραφικό αρχείο.

Μια λοιπόν και το έφερε η κουβέντα, ας μιλήσουμε για τις περιπέτειες του... γαρύφαλλου του Μπελογιάννη, που φαίνεται να μην έχουν τελειωμό... Από όσο ξέρω, στις γυναικείες φυλακές, κάποιες πολιτικές κρατούμενες επιτρέπονταν να έχουν γλάστρες με λουλούδια. Στη δίκη Μπελογιάννη, κάποια από αυτές τις κρατούμενες κατάφερε να δώσει στη σύζυγο του Νίκου Μπελογιάννη, Έλλη Ιωαννίδη, ένα ροζ γαρύφαλλο. Αυτή το πρόσφερε στο Μπελογιάννη, ο οποίος το κράτησε στο χέρι. Τη στιγμή εκείνη την απαθανάτισε κάποιος φωτογράφος. Έκτοτε, ο Μπελογιάννης έγινε "ο Άνθρωπος με το Γαρύφαλλο". Όταν δολοφονήθηκε ο Μπελογιάννης, ο Πικάσσο έφτιαξε το περίφημο σκίτσο:


Έκτοτε, αυτό το γαρύφαλλο έχει ταλαιπωρηθεί, όσο κανένα άλλο άνθος! Πρώτα από όλα, σε πολλές φωτογραφίες έχει ρετουσαριστεί για να φαίνεται πιο έντονα. Σε πολλές μάλιστα έχει βαφτεί, όχι όμως με το φυσικό του ροζ, αλλά ως... κόκκινο, για να ταιριάζει με τα κομμουνιστικά σύμβολα! Η χρωματική παρέμβαση αυτή έφτασε να γίνει ακόμα και στο... σκίτσο του Πικάσσο! Το τελευταίο λοιπόν, το είδαμε χτες: Όχι μόνο (ξανα)έγινε κόκκινο, αλλά αυτή τη φορά, άλλαξε και είδος! Ακολούθησε την πορεία του κόκκινου γαρύφαλλου του βρεταννικού Εργατικού Κόμματος που επί Νηλ Κίννοκ έγινε κόκκινο τριαντάφυλλο, για να καταλήξει επί Μπλαιρ σε αυτό:



Συγκρίνοντας το τριαντάφυλλο των Εργατικών με το άνθος που κρατάει ο Μπελογιάννης, εύκολα μπορείτε να διαπιστώσετε ότι είναι ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΙΔΙΟ! Ας συγχαρούμε λοιπόν το Θοδωρή Ε. Μπιτσαξάκη, που φέρεται να είχε την επιμέλεια του εξώφυλλου, που όχι μόνο άλλαξε το γαρύφαλλο του Μπελογιάννη σε τριαντάφυλλο, αλλά το έκανε και Μπλαιρικό!

Παρασκευή, 11 Φεβρουαρίου 2011

Η ισοπέδωση του σπουδαίου Σοβιετικού Εκπαιδευτικού Συστήματος

Δημοσκόπηση σε δείγμα 1600 ατόμων που διεξήχθει στις 29-30 Ιανουαρίου 2011, σε 46 περιφέρειες και τις δημοκρατίες της Ρωσσίας κατέδειξε ότι:
  • το 32% των Ρώσσων θεωρεί ότι ο Ήλιος είναι δορυφόρος της Γης
  • το 55% θεωρεί τη ραδιενέργεια αποκλειστικά ανθρωπογενή
  • το 47% πιστεύει ότι τα αντιβιοτικά σκοτώνουν ιούς, καθώς και βακτήρια
  • Το 29% νομίζει ότι οι δεινόσαυροι συνυπήρχαν με τους πρωτόγονους ανθρώπους
Αν λάβει κανείς υπ' όψιν ότι το περιθώριο σφάλματος είναι μόλις 3.4%, μπορεί να καταλάβει ότι η αμορφωσιά που μαστίζει τη χώρα είναι τρομερή. Το Σοβιετικό Εκπαιδευτικό Σύστημα ήταν καύχημα του Σοσιαλισμού, οπότε είναι σαφές, ότι η σημερινή κατάσταση είναι αποτέλεσμα της απομάκρυνσης των κομμουνιστών από την εξουσία. Εικόνες σαν αυτήν, δείχνουν καθαρά την πτώση του επιπέδου ζωής των Ρώσσων από την επανεγκαθίδρυση του καπιταλισμού στη χώρα τους.

Αναλυτικά, τα τραγικά αποτελέσματα που μάλιστα δείχνουν τάση επιδείνωσης της κατάστασης, σε μόλις 4 χρόνια:

20072011
Ο ήλιος περιστρέφεται γύρω από τη Γη;

Συμφωνώ2832
Διαφωνώ6762
Δύσκολο να απαντήσω56
Το Κέντρο της Γης είναι πολύ ζεστό;

Συμφωνώ7576
Διαφωνώ88
Δύσκολο να απαντήσω1716
Το οξυγόνο που αναπνέουμε προέρχεται από φυτά;

Συμφωνώ8378
Διαφωνώ1114
Δύσκολο να απαντήσω68
Το ραδιενεργό γάλα μπορεί να γίνει ασφαλές εάν βραστεί;

Συμφωνώ1411
Διαφωνώ6771
Δύσκολο να απαντήσω1918
Τα ηλεκτρόνια είναι μικρότερα από τα άτομα;

Συμφωνώ4852
Διαφωνώ2018
Δύσκολο να απαντήσω3229
Οι ήπειροι στις οποίες ζούμε, κινούνται για εκατομμύρια χρόνια και θα συνεχίσουν να κινούνται στο μέλλον;

Συμφωνώ7271
Διαφωνώ89
Δύσκολο να απαντήσω1920
Το φύλο του παιδιού το καθορίζουν τα γονίδια της μητέρας;

Συμφωνώ2520
Διαφωνώ4647
Δύσκολο να απαντήσω2933
Οι πρώτοι άνθρωποι ζούσαν στην ίδια εποχή με τους δεινόσαυρους;

Συμφωνώ3029
Διαφωνώ4546
Δύσκολο να απαντήσω2426
Τα αντιβιοτικά σκοτώνουν ιούς, καθώς και βακτήρια;

Συμφωνώ4546
Διαφωνώ3031
Δύσκολο να απαντήσω2523
Το λέιζερ λειτουργεί εστιάζοντας ηχητικά κύματα;

Συμφωνώ2626
Διαφωνώ3129
Δύσκολο να απαντήσω4345
Όλη η ραδιενέργεια είναι ανθρωπογενής;

Συμφωνώ5755
Διαφωνώ3031
Δύσκολο να απαντήσω1215
Οι σημερινοί άνθρωποι έχουν εξελιχθεί από παλαιότερα είδη ανθρώπου;

Συμφωνώ6161
Διαφωνώ1617
Δύσκολο να απαντήσω2322
Η Γη κάνει μία πλήρη περιστροφή γύρω από τον Ήλιο, σε ένα μήνα;

Συμφωνώ1420
Διαφωνώ6154
Δύσκολο να απαντήσω2526

Τρίτη, 4 Ιανουαρίου 2011

Εδώ και λίγες μέρες, κυκλοφορεί στο αριστερό διαδίκτυο, μια ιδιότυπη "ευχή" που καταλήγει στους παρακάτω υποτιθέμενους "στίχους του Ελύτη":

"...προσπαθούν να μας περάσουν σε μια νέα λίθινη εποχή
να μας τρομοκρατήσουν ανάμεσα σε εξαγριωμένους βροντόσαυρους.
Όμως μη φοβάστε
του ονείρου μαχητές εσείς με το χέρι μπροστά,
καθώς φανός θυέλλης θα μας οδηγήσετε.
Και εμείς αληθινή απειλή του μέλλοντος τους,
αν χρειαστεί θα λάμψουμε σαν μαχαίρι.
Εμποσθοφύλακες
και ανάστροφοι οδηγοί των βαρέων αρμάτων του ουρανού
ως και τα σύννεφα είναι ναρκοθετημένα,
το νου σας...
από μας η άνοιξη εξαρτάται...."

Ακριβώς οι ίδιοι στίχοι υπάρχουν στο άρθρο του Ριζοσπάστη "Ποιητική «σύναξις» ονείρων και ελπίδων", που γράφτηκε πριν περίπου 11 χρόνια και που αναφέρεται στην ταινεία "H Εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων".

Το θέμα είναι ότι μπορεί μεν οι στίχοι που παρουσιάζονται στο Ριζοσπάστη (και στην "ευχή") να είναι από την ποιητική συλλογή ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ του Οδυσσέα Ελύτη (1978), όμως είναι αποτέλεσμα... ποιητικής σύναξης (όπως ονομάζεται και το αρχικό άρθρο του Ριζοσπάστη). Συγκεκριμένα, αποτελεί συρραφή και τροποποίηση στίχων από διάφορα ποιήματα της συλλογής ΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ. Αναλυτικά:

Ποιητική «σύναξις» ονείρων και ελπίδωνΜΑΡΙΑ ΝΕΦΕΛΗ
προσπαθούν να μας περάσουν σε μια νέα λίθινη εποχή
να μας τρομοκρατήσουν ανάμεσα σε εξαγριωμένους βροντόσαυρους.
Το σίδερο και η πέτρα έχουν τον τρόπο τους
θα μας καταβάλουν
και θα περάσουμε μια νέα λίθινη εποχή
θα τρομοκρατηθούμε ανάμεσα στους εξαγριωμένους
βροντόσαυρους·
(ΤΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ)
Όμως μη φοβάστε
του ονείρου μαχητές εσείς με το χέρι μπροστά,
καθώς φανός θυέλλης θα μας οδηγήσετε.
Μη φοβάσαι
με το χέρι μπροστά καθώς φανός θυέλλης
θα σε οδηγήσω

(ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ)
Σημείωση: Το "ονείρου μαχητές" δεν υπάρχει πουθενά
Και εμείς αληθινή απειλή του μέλλοντος τους,
αν χρειαστεί θα λάμψουμε σαν μαχαίρι.
Η Μαρία Νεφέλη αναμφισβήτητα
είναι κορίτσι οξύ
αληθινή απειλή του μέλλοντος·
κάποτε λάμπει σαν μαχαίρι
(Η ΕΛΕΝΗ)
Εμποσθοφύλακες
και ανάστροφοι οδηγοί των βαρέων αρμάτων του ουρανού
ως και τα σύννεφα είναι ναρκοθετημένα,
το νου σας...
από μας η άνοιξη εξαρτάται....
Δυστυχείς εμπροσθοφυλακές και ανάστροφοι
οδηγοί των βαρέων αρμάτων τ' ουρανού
ως και τα σύννεφα είναι ναρκοθετημένα
το νου σας: από μας η άνοιξη εξαρτάται.
(Ο ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ)